Hejsan! Vet ju inte om jag har hamnat rätt med det här inlägget, men försöker så får vi se.:) Vi håller just på med en större renovering av en våning av ett treplans hus. För att skapa överrskåpsyta i det nya köket valde vi att slå igen ett fönster i det nuvarande köket. När jag då rev ner panelen på utsidan, så upptäckte jag till min Fasa, att under den "nya" panelen, hade den förra ägaren spikat tretex skivor mot den gamla panelen, sedan lagt tjärpapp på och sen den "nya" panelen direkt på. Alltså utan någon som helst luftspalt emellan. Dessutom ligger alla dropplister kant i kant med fodret, alltså över fönstren. C:a 70 cm från nederkant var rejält fuktigt och överdelen på fönsterkarmen var....Rutten...=(. Nu undrar jag om inte detta borde betraktas som ett dolt fel??? Det är två sidor av huset som är gjorda på detta sätt...Är tacksam för alla svar.

MVh Billy

jag flyttar tråden hit.. Detta borde gå mera under "byggteknik"..

Frågor om dolda fel brukar ofta hamna under Juridik.

Men i alla fall. Svaret brukar vara det samma. Dolda fel är sådana fel som man inte kan upptäcka utan förstörande undersökning och som man inte har skäl att misstänka pga husets byggnadssätt eller ålder.

Dvs om det gått att lista ut att det är gjort en ny panel på huset kanske man borde undersökt det lite mer. Det där med dropplisterna låter ju som en sådan sak som man definitivt ser från utsidan och som kanske skulle gett dig en fingervisning om att allt inte stod rätt till. Om det ligger tretex mellan panelerna så känns det ju som om arbetet gjordes för ganska länge sedan vilket dessutom återkopplar till vad man kan förvänta sig med hänsyn till husets ålder.

Har du anlitat någon besiktningsman i samband med köpet? Vad sa denne iså fall om fasaden?

Jo vi hade en besiktningsman vid köpet, och jag har haft lite kontakt med honom nu. Han tyckte själv att det var ett självklart dolt fel, men jag vill höra vad fler säger.Vid besiktningen sa han ingenting, det enda som står i pappren, är att huset ompanelades 1994. Vi köpte huset 2003, så den hade ju några år på nacken, plus att det redan då(vid besiktning) var i behov av ommålning. Som jag skrev tidigare, så är två av sidorna gjorda med en luftspalt. Hmmm..Det här är knepigt.

/Billy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.