16 036 läst ·
51 svar
16k läst
51 svar
Palikka byggsystem
Sida 1 av 4
Hmmm... det är alltså isolerade betongformar man köper? Verkar väldigt smidigt! På något sätt verkar det lite -FÖR- bra för att vara sant eller vad tycker ni?
Någon som vet mer om detta byggsystem? Tycker pressreleasen andas lite för mycket "varning för piratprodukter" men det kanske bara är jag som reager på detta?!
Mvh Stefan
Jag har pratat med Pål Ross som är arkitekt som använder det byggsystemet och dom tycker att det är enormt bra. Nu är dom i och för sig partiska men dom bygger även med andra system så någon fördel måste det väl vara. Jag har även försökt att få tag på info från Finland men det verkar som dom inte pratar svenska ;D
Systemet är en form i eps som man sedan lägger ner armering i och häller i betong = stabilt och färdigisolerat. Blocken är 300 mm djupa + ev. ytter och innerbeklädnad. Jag fick inga priser på själva byggblocken utan endast deras arkitektkostnader (dyrt som bara den)
Systemet är en form i eps som man sedan lägger ner armering i och häller i betong = stabilt och färdigisolerat. Blocken är 300 mm djupa + ev. ytter och innerbeklädnad. Jag fick inga priser på själva byggblocken utan endast deras arkitektkostnader (dyrt som bara den)
Yo!
Ok. EPS är en typ av plast eller hur? Är det ett hårt material? Det står ju också att det isolerar bra så då borde någon form av isolering ligga på formens insida eller?
Undrar om man nätar direkt på formen för att sedan putsa eller om man putsar direkt ???
Himla spännande i varje fall! yo hojta till om du får några prisuppgifter, OK?
Mvh Stefan
PS grannarna i öst kanske snackar Engelska?! DS
Ok. EPS är en typ av plast eller hur? Är det ett hårt material? Det står ju också att det isolerar bra så då borde någon form av isolering ligga på formens insida eller?
Undrar om man nätar direkt på formen för att sedan putsa eller om man putsar direkt ???
Himla spännande i varje fall! yo hojta till om du får några prisuppgifter, OK?
Mvh Stefan
PS grannarna i öst kanske snackar Engelska?! DS
Om jag har förstått det hela rätt är det en form som sedan fylls med betong och armering. Den kan fästas direkt mot berg genom nitar. Det går även att gjuta när det är ner mot -25 genom att isoleringen hindrar betongen från att frysa (antagligen är betongen då värmd från fabrik). U-värdet är kanon 0,18W/kvm. Jag ska skicka ett nytt mail till finland, nu på engelska så kanske man får mer info ;D
Frågan är bara vem som säljer det förutom Pål Ross. Han ville ha för ett hus mellan 150-250 kvm 204.000 för idé+skisser sedan ytterligare 236.000 för att projektera hela bygget. Det kostar att ligga på topp
Frågan är bara vem som säljer det förutom Pål Ross. Han ville ha för ett hus mellan 150-250 kvm 204.000 för idé+skisser sedan ytterligare 236.000 för att projektera hela bygget. Det kostar att ligga på topp
Jag ahr också försökt komma i kontakt med dom via mail, men utan resultat. Mail returneras, "<sofixx@www.lailanet.fi>: maildir delivery failed: error writing message: Disk quota exceeded"
Kul sätt att bedriva verksamhet på.
Jo, jag störs också över "varningen för privatprodukter"
Jag tolkar detta som att de har:
1) höga priser
2) Inga konkurrensfördelar med sin produkt
Men jag kanske har fel.
Kul sätt att bedriva verksamhet på.
Jo, jag störs också över "varningen för privatprodukter"
Jag tolkar detta som att de har:
1) höga priser
2) Inga konkurrensfördelar med sin produkt
Men jag kanske har fel.
Lite prisuppgifter: (från WebVirke)
Formelement: ca 80 kr/st (inkl moms). 3st/m2
Det krävs 120 l betong/m2. + armering
Betongen ska ha bra flytegenskaper då du inte kan vibrera bort luftbubblor.
Vad kostar betong/m3 ?
Detta verkar vara ett intressant system att använda för självbygge
Formelement: ca 80 kr/st (inkl moms). 3st/m2
Det krävs 120 l betong/m2. + armering
Betongen ska ha bra flytegenskaper då du inte kan vibrera bort luftbubblor.
Vad kostar betong/m3 ?
Detta verkar vara ett intressant system att använda för självbygge
Varför kan man inte vibrera bort luftbubblor? Det är väl bara att sticka ner vibratorn och köra. Man kan inte göra det om hela väggen är rest men om man tar den i 1 meters höjder, fyller, vibrerar och sedan smackar på 1 meter till så borde det funka eller har jag missat något?