Ok, att det är svart hade jag missat så då blir det väl att prova lite från Plastic Paddings sortiment istället.

/Kent

Styx>Casco's Täta Tak 3902 är tegelrött och är baserat på MS-Polymer.
Hittade det då jag letade lite där och håller just på att testa Casco SuperFix... Det limmet verkar milt sagt imponerande men får se imorgon då limfogarna torkat. Japp, det är fullt möjligt att sätta upp en tegelsten på väggen direkt :-)

http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/SuperFix.pdf

Återkommer, nåt säger mig dock att jag kommer att köra med Casco SuperFix (SMP-Polymer) vid kritiska limningar inne och ute och PL600 för normalbruk vid montage av inredningar, för trä mot trä fortsätter jag dock med valigt vitt trälim.

/Kent

För att vanligt trälim ska funka är det en förutsättning att träet är obehandlat på båda limytorna. Ska man limma mot ett gammalt trappsteg är det oftast lackat eller dylikt. Då måste man första ta bort lackskiktet.

snickarboden skrev:
Styx>Casco's Täta Tak 3902 är tegelrött och är baserat på MS-Polymer.
Hittade det då jag letade lite där och håller just på att testa Casco SuperFix... Det limmet verkar milt sagt imponerande men får se imorgon då limfogarna torkat. Japp, det är fullt möjligt att sätta upp en tegelsten på väggen direkt :-)

[länk]

Återkommer, nåt säger mig dock att jag kommer att köra med Casco SuperFix (SMP-Polymer) vid kritiska limningar inne och ute och PL600 för normalbruk vid montage av inredningar, för trä mot trä fortsätter jag dock med valigt vitt trälim.

/Kent
Du det låter kanoners.. Det skall jag omedelbart ta hem och prova nästa takomläggning..!!!

Såå, testade limfogarna idag men först lite fakta...
Materialen som limmades var dels trä emot trä, hyvlad alm emot sågad furu samt melaminbelagd spån emot melaminbelagd spån och ändyta på spånskiva mot melaminbelagd spån.

Limmen som testades var följande.
Casco Superfix (SMP-Polymer)
Plastic Padding Ultra
Tremco PL600
och sen kunde jag inte motstå utan testade med latexfog med.

De vattenbaserade måse ha en sugande yta för att överhuvudtaget fästa och det märktes mycket väl i fogen mellan de melaminbelagda ytorna, det är enbart Casco Superfix som är omöjlig att få isär där.
Ändyta på spånskiva emot melamin kan sägas motsvara trä emot t ex en målad vägg och där är hållfastheten som tabellen ovan och även där går det inte att få isär fogen som är limmad med Casco Superfix. De övriga lossades mer eller mindre lätt men då skall man kanske titta lite på hur man vill använda de limmen med, det är nämligen inget kul att få ner hela väggen för att få loss limmade golvlister eller foder. Såväl PL600 som PlasticPadding Ultra fäster och håller sådant på plats, eventuellt med hjälp av dyckert, latex kan fungera men häftar inte alls på samma sätt .

Även mellan trä emot trä så var hållfastheten som tabellen ovan, Superfixen fick brytas isär med en kniv som öppnade fogen och Plastic Padding Ultra upplevdes mycket starkare än PL600 även här, latexen fungerar inte alls. En fog med vanligt vitt trälim (PVAC) hade varit helt omöjligt att få isär efter 12 timmars torktid, träet hade gett sig före limfogen.

Torktiden på samtliga av de testade är minst 12 timmar och tiden som gick här innan de utsattes för prov var cirka 18 timmar, rätt normalt skulle jag säga om man limmar något dagen innan och sen fortsätter jobba dagen efter.

Samtliga testade hade vit fog och överskott från fogen av lim känns och hanteras ungefär som latex, Superfix är dock mera "smetig" och har en mer "silikonliknande" "fet" känsla. Inget av limmen innehöll lösningsmedel och klassas som miljövänliga vilket är ett stort plus för mig som helst undviker thinner, lacknafta, bensin etc.
Inga av limmen luktade något nämnvärt vilket bekräftas av några säkerhetsblad med.
Viktigt för mig är att limspill går att få bort lätt från en färdigmålad yta eller andra ytor och där är Superfix's enda svaga punkt, den smetar rätt bra så man bör vara försiktig.
Samtliga lim är övermålningsbara vilket är en faktor att ta hänsyn till vid inredningsjobb.
Samtliga lim klarar sig bra i paronen efter användning, Casco och Plastic Padding har dessutom skruvhattar för att försluta patronen efter användande, detta ser jag som ett plus eftersom det har blivit "några" patroner PL400 etc som man limmat med en gång och sen fått slänga.

Inget vetenskapligt test direkt men hållfasthetsmässigt så gav det mig en bild av vad jag kan förvänta mig i hållfasthet och det enda som är kunde närma sig PL400's hållfasthet är Superfix. Superfix är även det enda av de här tre som klarar av limningar utomhus.

Inga av limmen ovan skall luftas såsom PL400 utan de skall snabbt och bestämt tryckas fast och sen få torka i lugn och ro.

Hoppas detta är lite till hjälp för andra.

/Kent

• Gilla
Mixter1973 och 3 till
  • Laddar…
Kanonfin recension - man tackar.!!

• Gilla
Efraim L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.