Hej,
Hittade ingen info om följande så jag ställer frågan här. Jag skall bygga en träregelvägg som ska dela av ett rum i två. Den ena änden av väggen kommer hamna dikt an mot skorstenen. Jag är medveten om att jag inte får ha en träregel direkt mot skorstenen men vad ska jag ha mellan? Gips? Ett lager eller två? Någon speciell gips? Eller något annat?
(Jag har nyligen dragit rostfritt rör i skorstenen till panna, kakelugn och till kamin om detta har någon betydelse för svaret.)

Tack på förhand!

/Kristian N

Det bästa du kan göra är att snacka med din sotare för att vara helt säker på att det blir rätt utfört.

Troligen kommer sotaren att rekommendera dubbla mineritskivor men prata som sagt med din sotare om detta.

/Kent

Tack för svaren!
Ringde precis nu till sotaren. Enligt honom ska jag lämna 10 cm mellan regeln och skorstenen och sedan gå fram med gipsen till skorstenen. Det lustiga var att han menade att jag kunde gå fram med OSB:en också till skorstenen. Då har man ju ändå trä mot skorsten eller är OSB brandskyddsbehandlat....:)
Jaja.... tror nog att jag avslutar OSB i kant med regeln och låter endast gipsen gå de 10 centimetrarna fram mot skorstenen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.