L
LUDDET: Nu var det dags igen. Skåpdörr på fasta gångjärn. Jag har fixat det flera gånger förut. Det som irriterar mig är att jag inte har någon självklar teknik som förenklar det hela. Det gäller alltså inte gångjärn av typen "hänga på" utan fasta. Vill minnas att jag brukar skruva fast gångjärnen i skåpet och sedan lägga på dörren och rita linjer där gångjärnen går in bakom
0 svar · 2,8k läst
E
eldoro: Nu har jag hört mig för och en H-balk 160x160 ska tydligen vara bra. Hur gå man till väga, kan man riva väggen och sen sätta upp balken med stämpar? Eller sätter man upp balken först och sen river? Murar man upp stöd för balken eller hugger man ut i befintlig vägg för den? Vad funkar bäst?
4 svar · 11,5k läst
H
Haegermeister: Skall montera fönster i källarvägg (av betonghålssten) kommer att montera lecabalk över alla fönster, problemet är att lecabalkarna hamnar mitt på väggen altså får jag problem att få in bruk på ovansidan för att fästa uppåt i den befintliga muren (gör hålen minimalt större än balken) Fråga finns det nån bra fog / expanderbetong på tub som går bra att använda mellan muren
0 svar · 3,2k läst
P
Porsgata: Hej Kent, Tack för ditt svar. Efter att jag pratat med en del så har jag kommit fram till samma. Jag sätter vindpapp mot plankorna för att få bort draget sen gips direkt mot det. Jag förmodar att ångspärr/diffspärr är främst till om man isolerar med mineralull/gullfiber etc? Om jag ev tilläggsisolerar i framtiden så får det isåfall bli ekofiber eller liknande. Hur är det med
10 svar · 16,2k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: Inget tätskikt är helt rätt här!
2 svar · 2,2k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det gäller bara att få början någonstans sedan kör man från ytterkanten och in mot plattan. Ju bredare mejsel ju minder risk för skador på väggen bakom.
18 svar · 28,8k läst
J
JanMattias: Precis. Jag vet inte hur allvarligt det är egentligen, men det första jag brukar få höra när jag nämner cederträ är precis det du citerat. Så lite noga kanske man ska vara. Bra länk, tack för tipset! Jag har inte lyckats nå dem, men försöker igen nästa vecka. De är ju tydliga på websidan om att de tar hem allting som finns på marknaden, och säger sig själva ha humana priser.
2 svar · 17,3k läst
S
stenberg: Lägger till detta! [bild]
1 svar · 2,5k läst
·
C
Chinaski: Jag gjorde som snickar_lasse säger och borrade min balk i flänsen och säkrade den med franska skruv i pelaren, fungerade finfint, sitter som berget. Ett tips är att borra hålen innan balken är upplyft bara, kan vara problem att komma åt i vissa lägen annars...(har jag hört)
3 svar · 3,4k läst
K
Kasch: Visst f-n... Lite svårt att klicka trälaminatparkett med socklar kvar :o Ibland är man blåst. Jaja, får försöka bända loss försiktigt då. En multimaster (ingen svensk beteckning ännu...) var ju annars svaret på en hel del problem man haft. Tack för tipsen!
9 svar · 9,6k läst
·
J
jon_h: Ja, det är riktigt. Möjligtvis hade man kunnat tätskikta kring brunnen om det kommer spolas vatten där.
1 svar · 3,5k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: :) Jag feltolkar nog din text, men fakta i mitt inlägg är fortfarande desamma.
5 svar · 14,1k läst
J
jakim: Hmm, tror ni min bruk säck håller till i vår? Är väl kanske 7-800kg kvar i påsen som är ute på en pall med plast över.
3 svar · 12,5k läst
J
jon_h: Det är tydligen för att tillsatsen som verkar kromreducerande slutar vara aktiv efter en viss tid, vilket ökar risken för överkänslighetsreaktioner. Därför sätter tillverkarna sex månader.
5 svar · 6,2k läst
K
Karl_Malmqvist: Limträbalk 115*405 mm.
1 svar · 4,0k läst
Faidros
Faidros: [citat] Du kan ju isolera balken så här innan du trycker dit skivorna:
1 svar · 6,1k läst
·
S
snickar_lasse: hej !det går säkert att få ett 120 öppning.är det en inner vägg eller ytter vägg o hur tjock är väggen o är den putsad eller gips på? är det bjälklags kasetter typ prefab? det är lite svårt när man inte kan se det hela,
1 svar · 5,0k läst
S
snickar_lasse: hej !väggen som går i samma riktning som bjälkarna. om det är 555 mellan bjälkarna,kapa kortlingar med några mm övermått så spänner dom,ställ dom på högkant,spika med 100 spik på skrå.lägg dom 45 mm under bjälkarnas överkant,lägg en 45*170 uppe på eller något som passar till den tänkta väggen.
1 svar · 3,9k läst
Martin_L
Martin_L: Tack Patte! Jag har faktiskt börjat sätta upp reglarna (1 v. sedan) med vinklar vilka jag köpt på Biltema, det blir kanon. Men tack för tipset i alla fall.
2 svar · 3,6k läst
S
snickar_lasse: hej !sätt dit ventiller i plåt,på yttertaket,nere o uppe.detta funkar bara om du har pannor på taket.lägg gärna asfalt kitt på dom.har du bandtäckt taket får du försöka att lufta framkanten på något sätt.tänk på att du måste göra drivstopp o nät i framkanten.yrsnö letar sig in annars o även regn vid storm. finns det bara höjd vid takfoten behövs ingen masonit.ingen
1 svar · 5,8k läst
·
T
imported_Byggaren: [citat] Ja det kan bli vad som helst med detta enda utgångsdata :rolleyes: Mitt svar var egentligen avsett till tokri som hade en bef. balk som han tänkt använda. Närmast vad balken skulle tåla i bärighet. Du frågar om dimension för spv. 6,53 m och sen då? Hur stor lastyta ska ner på denna balk och hur mycket/kvm? Dvs. hur brett är det tvärs från balkens längdriktning till närmaste
5 svar · 11,7k läst
A
AndersS: Sök på "undertak" så kommer du att få träffar på detta. Det finns många olika varianter och ibland benämns de också akustiktak. Jag satte Ecophon i vårt badrum och finns som sajt på internet under det namnet.
1 svar · 3,9k läst
K
ktm250: Google är din vän :) http://www.google.se/search?hl=sv&q=fasadskydd&meta=
5 svar · 5,8k läst
RFL
RFL: Har ett gammalt tegelgolv i vår grovkällare. Tegelt är lagt direkt på grusen och genererar en del damm. Utrymmet används som pannrum/förvaring/verkstad. Finns det någon bra metod att binda dammet som kommer från golvet?
0 svar · 2,1k läst
chris47
chris47: Har du staket eller enbart häck? Om du har staket kommer den bära upp plinten om inte annat, så det är nog ingen fara. Jag tror inte du behöver hjulet just p.g.a detta, men allt beror ju på hur du konstruerar grind ihop med staket. /CC
1 svar · 10,6k läst
X
Xrobban: Hej! Nu är det dax att börja att sätta upp plast & gles i takfoten, har någon en bild hur man gör detta på bästa sätt.. Se bild.. /robert
0 svar · 4,2k läst
·
Cheesus
Cheesus: Problemet löst....:) 5 järnvägsrälsar är så starka att när jag körde en 2.5 ton tung bil över så sviktade det inte en mm.... Utan stödbalkar...
1 svar · 6,3k läst
M
matknu: Hej, Hur tunn kan jag gjuta en betongskiva till underlag för handfat eller ben till matbord (se fig)? Vilket armeringsnät och någon speciell betongblandning? Kanske höghållfast? Jag har glömd det mesta jag läste om betong i skolan...hittar inte ens böckerna... /Mats
0 svar · 4,4k läst
·
Wendigo
Wendigo: Ha-ha, tack! Det var det värsta jobbet jag har gjort tror jag. Tog tre dagar på grund av alla hjärnsläpp under mätning och regling. Det var troll i det bygget kan jag lova... men det blev helt okej. Om någon har tips på en täcklist till golvet bara som tar 20mm är jag evigt tacksam! :)
5 svar · 7,7k läst
M
Mats: Hela föräldrahemmet var byggt med löpande panel med cc120. Tror det var ca 20 mm tjockt. skulle tippa att det var 22X120 som sen var hyvlad och profilerad
6 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.