3 957 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Behöver 90 cm regelavstånd vid kakelsättning
Hej
Tidigare ägare ha försänkt side by side kylen in i väggen. så det är endat är ett lager gips och 92 cm mellan dessa reglar. Detta kanske var OK när det var vävtapet i badrumet, men nu vill jag helkakla dettta badrum vad skall jag göra, kan jag sätta något skiva ovanpå gipsen så den blir tillrcklig styv, eller måste jag sala på hela väggen, för jag vill inte att kylen skall sticka ut i köket. Räcker det i så fall med 2 tum 2 regel och gips om jag reglar tätt, vill helst inte gör en redan liten toalett ännu mindre.
Sammanfattat finns det några skivor man kan sätta kakel på då man endast reglar 90 cm cc
Tidigare ägare ha försänkt side by side kylen in i väggen. så det är endat är ett lager gips och 92 cm mellan dessa reglar. Detta kanske var OK när det var vävtapet i badrumet, men nu vill jag helkakla dettta badrum vad skall jag göra, kan jag sätta något skiva ovanpå gipsen så den blir tillrcklig styv, eller måste jag sala på hela väggen, för jag vill inte att kylen skall sticka ut i köket. Räcker det i så fall med 2 tum 2 regel och gips om jag reglar tätt, vill helst inte gör en redan liten toalett ännu mindre.
Sammanfattat finns det några skivor man kan sätta kakel på då man endast reglar 90 cm cc
Hej
Enklast är att plocka ner gipsskivan och sätta kottlingar(dvs tvärreglar) med cc 300 mellan dina 2 reglar. Sätt sedan dubbla gips där du limmar ihop gipsskivorna. Om dina reglar är av tillräcklig dim. borde du få tillräcklig böjstyvhet på detta sätt
Kullamannen
Enklast är att plocka ner gipsskivan och sätta kottlingar(dvs tvärreglar) med cc 300 mellan dina 2 reglar. Sätt sedan dubbla gips där du limmar ihop gipsskivorna. Om dina reglar är av tillräcklig dim. borde du få tillräcklig böjstyvhet på detta sätt
Kullamannen
Hmmm
Vill ju inte helst sala på för mkt. Räcker det med 45 kotlingar?,
Eftersom kylen behöver utrymmet bakåt så kan jag inte sätta kottlingar inuti hålet.
Hålet som är är 90 cm brett ca 1800 högt. Har funderingar på att köpa golvspånskivor på 22mm klyva på mitten och sätta horisontellt på reglarna bredvid skåpet. Sedan sättlimma gips utanpå denna, borde ge tillräcklig bärighet.
I botten ligger ju även en 45x70 som styvar ska göra en likadan i ovankant. Sedan skall jag ändå öppna väggen och dra in rör, tänke då sätta en extra regel, där det är mer än 45 mellan reglarna. sala på övriga med 22. Då borde det räcka med ett lager gips ovanpå detta. Vet att det känns löjligt att jag centimetrar, men det är som sagt redan ett litet badrum.
Annars räcker det med 45x45 reglar om man reglar dem cc45 och ett lager gips?
Vill ju inte helst sala på för mkt. Räcker det med 45 kotlingar?,
Eftersom kylen behöver utrymmet bakåt så kan jag inte sätta kottlingar inuti hålet.
Hålet som är är 90 cm brett ca 1800 högt. Har funderingar på att köpa golvspånskivor på 22mm klyva på mitten och sätta horisontellt på reglarna bredvid skåpet. Sedan sättlimma gips utanpå denna, borde ge tillräcklig bärighet.
I botten ligger ju även en 45x70 som styvar ska göra en likadan i ovankant. Sedan skall jag ändå öppna väggen och dra in rör, tänke då sätta en extra regel, där det är mer än 45 mellan reglarna. sala på övriga med 22. Då borde det räcka med ett lager gips ovanpå detta. Vet att det känns löjligt att jag centimetrar, men det är som sagt redan ett litet badrum.
Annars räcker det med 45x45 reglar om man reglar dem cc45 och ett lager gips?
Klicka här för att svara