Är det någon här som kan hjälpa mig med lite bryderier? Vi har en vägg vi vill slippa, men jag är osäker på om den är bärande eller ej.
Den finns med på en ritning av huset, men inte på en annan. Placeringen av den gör också att den inte känns särskilt bärande, men materialet i den får mig att undra ändå. Någon form av "sten"-material är det i den.
Dessutom är det så lågt i tak, att det är dörrposten som är ända upp till taket ovanför dörren...

På bilderna nedan syns rummet/rummen på de två ritningar jag har. Väggen som jag vill ha bort är inringad med blå färg.

Så, kan jag ta fram stora släggan, eller ska jag låta bli?

# bror

• ritning1_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ritning2_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I
Den inringade blå väggbiten på el.ritningen över källaren är bärande. Den andra ritningen visar hur bjälklaget (av btg.) över källarvåningen är armerat. Som du ser av strecken på den ritningen ligger järnen med ändarna på den vägg du vill ta bort. De är rakt avskurna (ska egentligen vara en liten kort streck på änden i 45 graders vinkel) vilket innebär att det är kamjärn av hållfasthetsklass KS40 eller bättre. (Hade det varit släta järn hade de haft en liten kringla över väggen du vill ta bort.) Huset är då sannolikt inte byggt tidigare än 1950.

Tar du bort väggen riskerar du ras i btg.bjälklaget. Att dörren går upp till tak innebär bara att källarhöjden är låg och då har de lagt extra järn över dörröppningen i u.k. platta parallellt väggen du vill ta bort, som järnen från angränsande plattor ligger upplagda på.

Korrektion:
Fel av mig. Det är nästa vägg som är bärande för bjälklaget. Den blå inringade väggen är då inte bärande och kan tas bort.

Hejsan!

Tack för svar! Huset är byggt 1969.
Förstår jag dig rätt i att väggen är totalt ofarlig att riva?

# bror

I
brorzan skrev:
Hejsan!

Tack för svar! Huset är byggt 1969.
Förstår jag dig rätt i att väggen är totalt ofarlig att riva?

# bror

Ofarlig är den nog inte. Den kan ramla på dig. Det kan oxå finnas elledningar i den. I övrigt ska det inte vara någon fara.'

Tack så mycket för hjälpen! Jag ska slå lite försiktigt med släggan, och se till att elen är avstängd, så ska det nog gå bra! :o)

# bror

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.