Hej
Jag har ett garage på 15,5kvm vilket jag tänkt göra en kontorsyta av.
Garagens ytterväggar och tak är isolerade. Nu kvarstår golvet, vilket är en 3,26m x 4,76m betongplatta.
Jag har inte själv gjort garaget, så jag vet inte vad som befinner sig under betongen, men troligen är det marken.
Betongplattan är i allafall mycket kall, och jag skulle vilja göra en isolering ovanpå och sedan lägga en golvvarme El-slinga med golvklinkers på toppen.
Nu till frågorna:
Är 10cm i bygghöjden av isoleringsmassan nog för att golvvarme EL-slingan ska fungera effektivt?
Ska jag använda 10cm frigolit/isopor plattor som isoleringsmaterial, eller bör jag istället använda 2 lag med 5cm frigolit/isoleringsplattor för att minimera sprickor vid beskärning i isoleringen vid att lägga dessa 2 lagen i olika mönster så att sprickorna inte träffer ovanpå varandra?
Ger det någon förbättrande isolerande effekt att använda isolering glasull ner emellan sprikorna som kan uppstå mellan frigolitplatterna?
Ovanpå frigolit/isopor plattorna, tänkte jag använda spånskivor, sedan ett armeringsnät varav värmekabeln fästs på och spacklas in i golvspackel i ca 1,5cm.
Hur tjocka spånskivor bör jag använda? Räcker det med 1cm?
Behöver jag någon "primer" eller kommer det vara tillsträckligt att lägga galvaniserat armeringsnät i stål rakt på spånskivorna för att hindra att dom tar eld när värmekabeln börjar värma?
golvspackel, är det något speciellt spackel man ska köpa för att värmen ifrån värmekabeln inte ska överhetas?
Undrar... Magnar