Hörde av en snickar kollega att om man ska ha klinker på ovanvåningen, tex om där ska va ett badrum, skall man regla c c 300 istället för cc 600 på golvbalkarna? Detta för att förebygga sprickningar av klinkerfogen.
Hade aldrig hört de tidigare. Trodde de räckte med golvspån + gips?

Vad säger ni andra?

Till historien hör ju att jag precis reglat upp min ovanvåning med c c 600 (dim 220) och jag ska ha badrum uppe... :o

DVE

Jag krysskolvade övervåningen för att få det stadigare. Kan jag rekomendera istället för att regla tätare. Blir stadigt som bara den. Fackverkskonstrucktioner tar väldigt mycket mer last än en rak planka.

Det går bra med c/c 600, om man flytspacklar minst 12 mm på en 22 mm golvspånskiva. Avståndet är inte för själva bjälklagets bärighet, utan för att skivmaterialet ovanpå ska klara att bära fritt mellan bjälkarna. Krysskolvning har alltså ingen inverkan ur den här aspekten, om bjälklaget i sig är korrekt dimensionerat.

Jag rekommenderar den klistrade tråden längst upp i badrumsforumet för mer detaljer i frågan.

Due.. Jon_H... behöver man inge golvgips då?

Du skrev golvspån 22a + flytspackel 12mm? Inge gips? Trodde de grävdes både och så att säga...

Tack för tipset om "tråden".

DVE

Mikael_L
Flytspacklet ersätter gipsen i en sådan konstruktion, den totala böjstyvheten blir densamma (minst).

Men, jag tänkte kasta in en fråga, påverkar spännvidden på bjälklaget någon roll?

Jag har för mig att under en viss spännvidd blir det lite andra krav än över denna spännvidd...

Hittade nog svaret själv.

Om man använder fiberarmerat avjämningsmassa, eller armerar massan med armeringsnät så kan man köra direkt på spånet.

Eller?

DVE

Armeringsnät behövs bara i badrum, åtminstone med de flesta leverantörer.

Om inte jag missminner mig går det bra att hellimma en golvgips ovanpå golvspånet med cc60 istället för flytspackel..

Hellimmad gips istället för en så där 15mm flytspackel med armering??

Känns ju som om gipset är en betydligt billigare alternativ då.
Har fler några synpunkter? Kan man köra på den lösningen på cc 60 reglar? Golspån + Hellimmad gips. Sen blir de ju iaf lite flytspackel ovanpå de för fallets skull...

DVE

Njaa det blir inte så mycket billigare. Gipsskivan skall limmas med "special" lim. Ex. Ardex den kostar per kvm nästan lika mycket som 15 mm flyspackel

hempularen skrev:
Njaa det blir inte så mycket billigare. Gipsskivan skall limmas med "special" lim. Ex. Ardex den kostar per kvm nästan lika mycket som 15 mm flyspackel
Helt sant.
Men det går fortare att limma/gipsa (om nu tid är värt några pengar) ;)

Tid är alltid pengar!
Får se vad jag hittar på. Bra och veta dock att man inte gjort bort sig helt när man reglade c c 60! :- )

DVE

Om du ska ha golvvärme måste du ändå spackla lika tjockt som om du spacklar direkt på spånet. I så fall är det helt bortkastat med gipslimning. Kostnaden för 13 mm spackel blir ungefär 150-170 kronor/m2, och jag tror inte du kommer långt under det om du ska limma 13 mm gips först. Och i och med att du ändå måste spackla ovanpå så känns det som ett onödigt moment att limma gips.

Vänta lite nu, jag tänkte fel. Du måste ändå upp i 12/15 mm spackel ovanpå golvgipsen om det är träbjälklag, så det är fullständigt bortkastat med gipslimningen. Du förlorar tid, pengar och takhöjd, och vinner inte ett dugg.

K
Nä... det behöver han ju inte då. Då har han ju böjstyvheten och formstabiliteten och kan då spackla tunnare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.