Byggmaterial & Byggteknik
Mats Bengtsson: [citat] Den stora frågan är inte om det går att borra hål i den, det står det ju tydligt att man får. Frågan är om man efteråt har styrka och stabilitiet nog kvar i balken. Vad deras formel säger är att med ett hål på 110 millimeter i en 260 balk tappar du 16% av styrkan, och ökar nedböjningen med ungefär samma procent. Går hålets kant närmare än 260 millimeter från bärande
Haagbard: [citat] Jo då, om lekmannen gör det privat åt sig själv så är det okej, yrkesmässig hantering är dock omgärdat av lagar.
jon_h: Jag skulle gissa att den är väldigt lik Minerit och Masterboard. Mineriten har i och för sig redan tätskikt applicerat, men annars skulle jag tro att materialen är snarlika.
Faidros: [citat] Det diskuterades lite alternativ i den här tråden.
jnl: Det ska vara en större "balja" med nån vätska i, vet inte riktigt vad det är i, men den har måtten 1ggr 1 meter och höjlden 1m, rymmer ungefär 1 kubik. Så man kan väl säga en 1,5 ton ungefär.
ipppe: det är en klämring där iaf... såg en produktlista från nåt företag och jag har en av dom modellerna iaf... :)
Sandberg: [citat] Nej hade jag köpt idag så hade jag absolut inte köpt slagborrmaskin. Anledningen att jag köpte den var för att jag dels ville kunna borra lite överallt men även ha den som skruvdragare. Tycker det var bra med sladd så man slipper ladda batteri hela tiden. Men nu märkte jag ju att den var värdelös då det inte går att borra överallt, och den är inte jättebra som skruvdragare
mattiasp: Enligt Fischers hemsida, som länkades till ovan, har de egna skruv till dessa plugg. Jag har för mig att Bauhaus har ett stort sortiment av Fischers produkter.
Bastefallarn: Jag har provat både diamantklinga och en kombinerad trä/stål-klinga för cirkelsåg och båda fungerade utmärkt. Diamantklingan gav något snyggare snitt men arbetade lite långsammare. Använder man en vanlig träklinga bör den nog inte vara alltför grovtandad. Sätt ett kaffefilter eller nylonstrumpa eller liknande över motorns luftinsug för att skydda den från damm, synd att
MrJames: Jag tackar för era synpunkter! Börjar resa min tillbyggnad om ca: 2 veckor så har lite mer tid att fundera....
jon_h: Praktiskt ja, regelmässigt nej. Och genomföringarna är fortfarande en riskpunkt. Alltså, spånet fungerar lika bra bakom plasten som om det inte skulle finnas någon plast alls. Men den skulle inte fungera mellan plast och tätskikt.
lb_gbg: Jo, beslag använder jag. Använde felaktigt ordet konsol. :D De är sådana att man kan sätta fast både rullgardin och gardinstång i dem. Jag ska skruva fast 3 sådana beslag i väggen. Jag vill tacka så hjärtligt för alla smarta svar jag fått. :)
vojma: Har mycket svårt att tro att den kan vara bärande för något annat än tapeterna som sitter på den. Dock så är detta något du bör ta med föreningen då det inte alltid är tillåtet att riva väggar i bostadsrätter. När du fått positivt beskd från de så kan du ju höra med den som har byggt huset ang. "bärigheten". /V
andersmc: [citat] Eller vill du göra en kalkyl på ett hus du tänker bygga och vill ha hjälp med det?
TorpAnders: [citat] Ok där ser man..svårt att förstå dock.. Annars kan man ju misstänka att det är en försäljningsgrej som gynnar den dyrare plattan? Om inte, så har dom ju en produkt till att ta fram Men nu får det bli ett lager renoveringsgips istället, för jag tänker inte chansa..
jon_h: [citat] Nja, inte helt. Daggpunkten hamnar där den hamnar, och det har ingen större betydelse var den är. Daggpunkten flyttas längre in i väggen ju kallare det är ute, och vice versa. Det som är viktigt är att fuktig luft inte har möjlighet att ta sig ut till det ställe där daggpunkten råkar befinna sig vid ett visst tillfälle, och då krävs det att diffusionsspärren är tät. Och
v-g: Finns i de flesta byggvaruhus och kanske även den lokala järnhandeln.
Avbytaren: Cheapy har mosaik 2x2 cm 79 kr kvm, tror att de finns i färgerna svart, vitt och turkos
snickarboden: Off topic men om du lägger upp bilder istället för worddokument som stoppas pga risk för virus så finns det nog förhoppning om fler råd. /Kent
m97marro: Epoxy lim typ Locktite. De har flera som passar till sten. Limma och våtslipa/polera så blir det snyggt igen.
zolo: Hej Har precis tagit bort allt puts på murstocken till skorstenen, Dammade det? Ja Var det jobbigt? Ja funderar nu på om det finns någon försegling för att göra det 100% dammfritt i framtiden som man kan stryka på? Tänkte en genomskinlig primer eller dyl
Bror: Snyggare med en yta som inte är så slät som en plåt. On du spacklar och målar med en långhårig roller så blir ytan nästan som putsad.
andersmc: Jag köpte min modulskorsten i en komplett sats. Det fanns med en särskild gummiduk man krängde över skorstenen och tejpade med specialtejp. Sedan tejpade man kanterna på gummiduken mot diffspärren.
zachris: Någon som vet ifall detta (900 mm) även gäller på "valvkantsräcket" vid en inomhustrappa, det vill säga kanten på mellanbjälklaget vid "trappschaktet". Normalt brukar ju detta räcke utformas i samma stil som själva trappräcket, men är höjderna de samma?
jon_h: Visst kan man ha diffusionsplast bakom skivorna även i badrummet. Det förutsätter att skivorna är oorganiska, och att inget annat organiskt material finns mellan de båda täta skikten, samt att tätskiktet har ett ångmotstånd på mer än en miljon s/m. Vill man skippa plasten så låter man den gå in en bit bakom skivorna, kanske 200 mm eller så. Det blir alltså ingen skarv mellan
nattugglan11: Hmm, ja kanske det. Jag är den som vill att saker o ting verkligen skall sitta ordentligt utan lösa delar, men det var en bra idé! Jag tänkte mer på om parketten, att dne inte blir "flytande" på samma sätt om jag drar igenom några skruvar. Samt finns det andra nackdelar om jag har kvar golvet under? Fördelen med att väggfästa skåpet är att jag slipper förstöra golvet om man nu
zachris: Det finns dubbelt så tjocka block som är tänkta för ytterväggar. Tror dom ligger på 1,8 istället för 2,7 eller något sådant, det vill säga fortfarande väldigt dåliga värden jämfört med yttervägg och fönster.
Kurtivan: Så gjorde jag iallafall när jag murade igen en sotlucka, plus puts utanpå också då förstås.....
79:an: Men om man väljer rätt virke så borde det ju gå, det finns ju tex. granslanor som kan vara 50-60år men bara 8cm i rot, alltså består den bara av kärnvirke. Tror att det kallas undertryckt gran, svår att hitta om man inte vet vad man letar efter, ser ju ut som en vanlig liten gran, men dom finns i bestånd med fullvuxna granar och har växt lika länge som resten, men bristen på ljus och