Behöver byta ut en stor bit av en golvregel som har varit fuktskadad. Torr nu men vill ändå få dit friskt virke när jag ändå fixar allt annat. Problemet är att jag inte kan byta hela regeln då den fortsätter under ett annat rum. Kan jag stötta upp den friska delen av regeln, kapa den och växla av den genom att förbinda den med de reglar som löper parallellt och sedan sätta en ersättningsregel på andra sidan växeln och fortsätta i regelns riktning?
Lite rörigt att beskriva i text. Bilden nedan visar hur jag har tänkt. Svart är ursprungliga reglar (cc 30), grönt är växeln och rött är den utbytta sektionen av den skadade regeln.
Lite rörigt att beskriva i text. Bilden nedan visar hur jag har tänkt. Svart är ursprungliga reglar (cc 30), grönt är växeln och rött är den utbytta sektionen av den skadade regeln.
I och med att du för över lasten från den röda regeln via den gröna till de svarta så kommer de två svarta reglarna belastas mer än vad man ursprungligen räknat med vid konstruktion av huset. Det KAN funka, men det kan lika gärna funka dåligt.
Det finns ett par alternativ där du helt enkelt kapar av den röda och ersätter det dåliga virket. Det kan en ingenjör räkna på. Jag har gjort sådana skarvar i mitt hus. Man kan stumskarva med spikningsplåtar eller så lägger man en regel parallellt med den röda och bultar ihop dem med genomgående vagnsbult och PU-Lim.
Jag har dock ingen fackkunskap HUR man beräknar sådana åtgärder, men någon annan på forumet kan kanske hjälpa dej.
Vi rev lite väggar och en trapp. Då var vi tvungna att förlänga reglarna.

Skarvning med spikningsplåtar.

Här skarvade vi ett par andra reglar som var kraftigt ruttna av en tidigare vattenskada:

Vagnsbult och PU-lim:

Det finns ett par alternativ där du helt enkelt kapar av den röda och ersätter det dåliga virket. Det kan en ingenjör räkna på. Jag har gjort sådana skarvar i mitt hus. Man kan stumskarva med spikningsplåtar eller så lägger man en regel parallellt med den röda och bultar ihop dem med genomgående vagnsbult och PU-Lim.
Jag har dock ingen fackkunskap HUR man beräknar sådana åtgärder, men någon annan på forumet kan kanske hjälpa dej.
Vi rev lite väggar och en trapp. Då var vi tvungna att förlänga reglarna.

Skarvning med spikningsplåtar.

Här skarvade vi ett par andra reglar som var kraftigt ruttna av en tidigare vattenskada:

Vagnsbult och PU-lim:

Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Här har jag fösökt illustrera tre exempel på hur du kan göra. Sen måste man givetvis undersöka HUR skarvningen kan gå till.
Skarvning med spikningsplåtar där man skarvar kant-i-kant:
Skarvning omlott:
Avväxling där två nya reglar tar lasten från den gamla regeln. De nya reglarna måste såklart ligga på upplagen (vanligt: hjärtvägg och yttervägg).
...men med tanke på att du har cc300 så kan du troligen göra som du själv beskrivit om du inte ska ha några jättelaster på golvet. Det är ju tätt reglat från början.... men ska du ha badrum där så får du nog fundera på att förstärka bjälklaget med exvis bjälklagsförstyvande limning av gipsskiva på spånskiva. Exempel på bjälklagsförstyvande lim är Ardex S48.
Skarvning med spikningsplåtar där man skarvar kant-i-kant:
Skarvning omlott:
Avväxling där två nya reglar tar lasten från den gamla regeln. De nya reglarna måste såklart ligga på upplagen (vanligt: hjärtvägg och yttervägg).
...men med tanke på att du har cc300 så kan du troligen göra som du själv beskrivit om du inte ska ha några jättelaster på golvet. Det är ju tätt reglat från början.... men ska du ha badrum där så får du nog fundera på att förstärka bjälklaget med exvis bjälklagsförstyvande limning av gipsskiva på spånskiva. Exempel på bjälklagsförstyvande lim är Ardex S48.
Ditt första förslag med spikplåt känns som det som är enklast att genomföra så som det ser ut. Trodde inte det räckte med enbart spikplåt så som du har skarvat dina bjälkar. Inga enorma laster ovanpå skarvarna, klinkrat badrumsgolv.
När jag läst ditt inlägg lite mer noggrannt så får jag nog justera mitt svar och säga "din lösning funkar nog alldeles prima". Jag missade helt att du skulle förlänga den avkapade (röda) regeln med en ny (den svarta) på andra sidan om den gröna avväxlingen.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Men att regel fortsätter på andra sidan avväxlingen ger väl ingen extra bärighrt. Avväxlingen innebär ju att den regelns last förs övrer till de intilliggande bjälkarna. Det kan vara OK, men det måste ju någon kunnig räkna på.Fasting65 skrev:
Om man däremot på ett korrekt sätt skarvar ihop gammal och ny så får ju den nygamla regeln samma bärighet som tidigare.
Hur det är med bärigheten och var lasterna tar vägen ska jag inte uttala mej om. Däremot lär det det funka rent praktiskt med en sådan lösning. Jag försökte bara illustrera ett par möjliga lösningar men trådskaparen gör nog klokast i att köpa 15 minuter konstruktörskonsultaion i frågan.
Ännu ett alternativ är att såga ur det gamla fuktskadade virket från regeln, och sedan bulta o limma på två förstärkningsreglar på varsin sida om regeln. Troligen finns väl en del friskt virke kvar i den fuktskadade regeln. Det tar många år för virke att ruttna rakt igenom.
Ännu ett alternativ är att såga ur det gamla fuktskadade virket från regeln, och sedan bulta o limma på två förstärkningsreglar på varsin sida om regeln. Troligen finns väl en del friskt virke kvar i den fuktskadade regeln. Det tar många år för virke att ruttna rakt igenom.
Efter att ha undersökt regeln ytterligare inser jag nu att de båda ändpunkterna måste vara kvar pga hur de har byggt. Återstår då att enbart byta ut den vattenskadade delen. Virket är inte murket rakt igenom utan det är snarare en sektion där undersidan är murken samt ett område på ena sidan som är ca 70 cm långt (regeln, eller kanske snarare bjälken, är tre meter) och sträcker sig till halva höjden.
Ska man såga ut det murkna virket och få till en ersättningsbit innan man sätter bjälkar vid sidorna?
Ska man såga ut det murkna virket och få till en ersättningsbit innan man sätter bjälkar vid sidorna?
Ville bara påpeka att denna förstyvning inte är tänkt att fungera för att förstärka bjälklaget över hela sin spännvidd, utan för att säkerställa undergolvets böjstyvhet mellan själva golvbjälkarna. Och då kan man lika gärna flytspackla, det har samma effekt.Fasting65 skrev:
Om undersidan på en fritt upplagd bjälke (på två stöd, ex.vis yttervägg/hjärtvägg; om det är en bjälke som är kontinuerligt upplagd på tre stöd; yttervägg, hjärtvägg, yttervägg, är även överkant över mittstödet en kritisk punkt) är murken, är det absolut sämsta stället den kan vara det på. I undersidan på bjälken finns påkänningar till följd av belastningen som blir till ett böjande moment med dragspänning i inre hållfasthet i underkant och tryck i överkant av bjälken. Hållfastheten är därför redan nedsatt och det du kan göra är t.ex. följande:
Låt det murkna vara kvar. Borra in Borpatroner runt skadan mot friskt virke så att event. rötsvampar inte sprider sig vidare (annars går resten av bjälken oxå till spillo om det blir fuktigt på nytt). Sätt en lapp av minst halva bjälktjockleken x höjden p.b.s om skadan och låt den gå ut minst en halvmeter på var sidan om det murkna. Lappen skruvar du med lim emellan. Vanligt trälim om det är hyvlat virke. PU-lim (för bärande konstruktion) om det är ohyvlat virke. (Biltemas PU-lim duger inte för detta.) Skruva i ändarna i grupp från båda sidor. Välj skruvlängd så du får 2-skärigt förband, dvs. skruven ska gå genom alla tre delarna. Du behöver inte skruva i mitten utom för att få anliggning mellan lapparna och den skadade bjälken.
Alternativet till Borpatroner är att såga bort allt det murkna upp i friskt virke och lusa i med en ny träbit med god passning, skruvad och limmad, men det kan vara svårt att komma åt på undersidan.
Låt det murkna vara kvar. Borra in Borpatroner runt skadan mot friskt virke så att event. rötsvampar inte sprider sig vidare (annars går resten av bjälken oxå till spillo om det blir fuktigt på nytt). Sätt en lapp av minst halva bjälktjockleken x höjden p.b.s om skadan och låt den gå ut minst en halvmeter på var sidan om det murkna. Lappen skruvar du med lim emellan. Vanligt trälim om det är hyvlat virke. PU-lim (för bärande konstruktion) om det är ohyvlat virke. (Biltemas PU-lim duger inte för detta.) Skruva i ändarna i grupp från båda sidor. Välj skruvlängd så du får 2-skärigt förband, dvs. skruven ska gå genom alla tre delarna. Du behöver inte skruva i mitten utom för att få anliggning mellan lapparna och den skadade bjälken.
Alternativet till Borpatroner är att såga bort allt det murkna upp i friskt virke och lusa i med en ny träbit med god passning, skruvad och limmad, men det kan vara svårt att komma åt på undersidan.
Byggaren
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden