M
Magnus_78: Tack! Båda lösningarna låter helt klart intressanta :)
3 svar · 13,6k läst
pinebar
pinebar: Min gissning är slaggplattor. Ett svart ganska poröst material med lite sten i som gjordes av just slagg och är vanligt i hus från 40-talet som icke bärande mellanväggar. 7 cm tjock stämmer väldigt bra på de väggarna också. De går att bearbeta med vinkelslip, stenborr och slägga. Det blir otroligt smutsigt, eftersom dammet är svart, när man river dem. De är rätt tunga också.
1 svar · 4,7k läst
K
KarroZoo: [citat] Okej. Kan ju förstå det i allmänna utrymmen och om det finns barn men annars känns det väldigt "storebroraktigt". Vi får helt enkelt hålla oss så pass nyktra att vi inte går och trillar ner :-) Fast ledstång finns ju, bara inte räcke. Ska lägga in en bild snart, har inte tillgång till dator hemma just nu iom flytten.
10 svar · 12,3k läst
·
bax
bax: Svinto...gnugga gnugga gnugga.....
2 svar · 3,2k läst
J
jakim: Vinkelslipen med stenskiva funkar :)
4 svar · 8,4k läst
H
hedasgatan: Tack! Jag hittade mycket matnyttigt hos Norgips. Lägger upp länken här för framtida referens. http://www.norgips.se/Montering
5 svar · 5,5k läst
A
andybeeee: Wow thanks for all the replies... yeah drywall is an american term.. it is used in the UK but we don't tend to use the "drywall" method of building as much as a lot of our walls are made of brick so are plastered over rather than using plasterboards attached to a wooden or metal frame. Sometimes we use a mixture of both (boards with no tapered edge) that are just screwed to a wall then the
7 svar · 10,3k läst
T
TurboTouring: Välkommen till Sverige´s regeldjungel.....jag, håller med!
3 svar · 2,7k läst
Kave
Kave: Jag hade nog rivit ner dem och kollat vad som är anledningen.
1 svar · 4,4k läst
J
jon_h: Ja, det vore jättedumt, om man inte bygger ett tätt ventilerat undergolv. Jag hade lagt keramik.
1 svar · 3,8k läst
J
jon_h: Jag hade valt en cementbunden produkt. Antingen ett putsbruk eller ett cementbundet spackel. Kolla dock med leverantören först så du inte får en för stark produkt, då riskerar den att dra loss din nuvarande puts, om denna är svag.
1 svar · 1,9k läst
T
thomasd79: jo jag hade oxå tänkt konsoller av något slag, eller grova reglar, men det gäller ju att det inte blir någon rörelse i väggen så att fogen spricker med tiden
2 svar · 3,8k läst
P
perstr: http://www.loovebalkong.se/ HIttade dem av en slump och har tipsat alla bekanta om dem. Vi har eloxerad aluminium - helt underhållsfritt och riktigt snyggt. Proffsiga att ha att göra med, vi fick alla hål förborrade och allt var med, kemankare, nitar, brickor, bultar o.s.v. Kan varmt rekomendera dem.
2 svar · 2,9k läst
·
J
jon_h: Norskt, tror jag. Fibo-Trespo. Sök lite på forumet, det har diskuterats en del. Verkar inte precis tveklöst bra.
1 svar · 4,4k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Provade, och det fungerar riktigt bra. Enda nackdelen är att det är lite svårt att se om det blir bra eller ej förrän man tar bort regeln. --- Mats ---
12 svar · 20,8k läst
·
S
snickar_lasse: hej !gör långväggarna först o ända upp.antingen fäller du in en planka i stommen,där bjälklaget kommer ,kan även spika den utanpå reglarna med 5" spik.det förhöjda vägglivet blir mycket starkare om dom går ända upp,sen håller mellan bjälklaget ihop väggarna.täck bjälklaget med 12mm plywood, där gavelen kommer ,rita ut takstolen på skivorna o slå med slagsnöre.spika ihop
1 svar · 4,4k läst
D
douglas72: Krauta ; Saltsyra Nitor special "för kalk och rostborttagning"
8 svar · 20,8k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Precis. Men ny fukt på dem sätter igång svartmöglet igen. Undersidan av mitt takspont möglade lite utomhus 2 veckor efter uppsättningen. Då hade det ändå inte varit utsatt för fukt vid något tillfälle. Vad jag förstår är just råspont snabbt proucerat och inte uttorkat. Svartmöglet tar sig i restfukten. Tre år senare (och ännu omålat) är det fortfarande samma mängd
3 svar · 20,3k läst
N
niklas102: Hej, Jag undrar om det är någon som vet hur man lägger ett sånt golv. Vilka grundförutsättningar måste uppfyllas, vilka är de vanligaste fällorna? MVH Niklas
0 svar · 8,4k läst
7
79:an: Annars kan du ju satsa på en typ sån här dörr, fylla i med tunna isoleringsskivor för att dämpa ljud och sedan slå på en skiva utanpå, borde ju inte bli så dyrt.
8 svar · 7,6k läst
Snailman
Snailman: Som jag fattat saken så säljer Salstershus bara byggsatsen, och hjälper till lite med råd... så byggare etc har inget med salstershus att göra , förövrigt så verkar huset vara färdigt numera och inflyttat.
27 svar · 13,4k läst
vojma
vojma: Beroende på hur rummet ser ut så går ju faktiskt en hel det av "splillet" att använda över/under fönster/dörrar/trappor/element etc. Jag hade samma problem när jag skulle panela om huset. Behövde 2800mm panel så jag hade beställt ett paket med längder max 3300 för att minimera spillet men fick ett "vanligt paket". Spillet blev dock obetydligt när alla fönster/dörrar/gavelspetsar
4 svar · 12,4k läst
vojma
vojma: Genom att isolera slipper du en del "bongo-trumma-effekt" som kan uppstå men det är ju helt och hållet beroende på vad du ska använda rummet till. Ska det vara ett förråd ser jag ingen anledning till att isolera medan det kan vara idé om det är en vägg till din kommande biosalong. /V
1 svar · 5,5k läst
M
Micke H: du har lösningen på den andra dörren. Gör en likadan kloss fast vinklad för din vägg då kommer de olika profilerna inte att konkurrera med varandra. Skulle du inte få till det med fasningarna så kommer det inte att synas för någon annan än hunden om du bara får till rätt höjd. Lycka till // Micke
4 svar · 4,1k läst
·
mattiasp
mattiasp: Fräs en fals i fodret?
4 svar · 7,5k läst
J
jon_h: Då ska ni ha tätskikt.
6 svar · 3,8k läst
B
bruschke: Jag sågade ner en vägg i helgen som var 2x2,4m började med fogsvans som fungerade ganska bra men ändå jobbigt. så jag åkte å köpte betong blad till tiger sågen sen tog det ca 30 min å dela hela väggen i 6bitar,,,det gick som smör. ha ett blad för stål och byt till det oom du dyker på armering. sen delade jag dom till hälften igen för att kunna bära ut dom.
5 svar · 15,3k läst
magnusss
magnusss: Mina väggar var obehandlade (tillbyggnad under mark med Leca) och det var där jag blev rekomenderad att köra primer/fix/primer/fix och sedan kakel. Jag satte gipsputs först som jag senare fick hacka bort. För att få en slät vägg så tycker jag denna beskrivning är bra http://www.finja.se/aktuell/pdfny/gipsputs_produktfolder.pdf
16 svar · 20,3k läst
·
L
LinaoMarkus: Dels mot fönsterfoder och dels som rakt avslut. Hur får man till det snyggt?
0 svar · 5,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Vilken funktion var det tänkt att snedsträvorna vid loftporten skulle ha, i det gamla utförandet? Denna sidostabilisering försvinner iaf i det nya förslaget... Men det är inte säkert att det fanns några direkta skäl till strävorna heller, ibland byggs det på vissa sätt för att det "ska va så" eller för "så har blir det snyggt" ... ;)
5 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.