I vårt blivande badrum har vi en yttervägg där det tidigare satt kakel till hälften å puts på hälften, detta är sedan länge nedrivet och väggen behövs jämnas till för att sedan kunna kaklas. Hur gör man detta på bästa sätt? ojämnheterna uppskattar jag till ca 2 cm som mest plus några större hål. Bifogar en liten bild på väggen med.
- Kan man putsa den, isf hur gör man, vad bör man använda för bruk, tillvägagångssätt osv, vad kan det kosta om man låter en hantverkare göra det? (4 kvm vägg yta)
- Sätta upp masterboard som övriga badrumsväggarna, hur fäster jag denna på bästa sett, kakelfix?
- Nåt annat förslag?
Tacksam för all hjälp ni kan bistå med!
- Kan man putsa den, isf hur gör man, vad bör man använda för bruk, tillvägagångssätt osv, vad kan det kosta om man låter en hantverkare göra det? (4 kvm vägg yta)
- Sätta upp masterboard som övriga badrumsväggarna, hur fäster jag denna på bästa sett, kakelfix?
- Nåt annat förslag?
Tacksam för all hjälp ni kan bistå med!
Det som är mest lättjobbat är nog en gipsputs eller ett cementbundet spackel. Dessa har en mer plastisk konsistens än ett putsbruk. Om det är lättebetong under ska det vara en lågalkalisk produkt ifall man väljer cemenbaserat.
Då är första lagret på, får köra i flera lager då jag e nybörjare, rätt okey annars att jobba med faktiskt.
- Hur länge måste det sedan torka innan man kaklar på det?
- Hur jämnt måste det va för att kaklingen skall bli bra?
- Hur länge måste det sedan torka innan man kaklar på det?
- Hur jämnt måste det va för att kaklingen skall bli bra?
Torktid beror på produkt och tjocklek, läs produktbladet. Och jämnhet är svår att beskriva, beror också lite på vilka plattor du ska ha.tpsoft skrev:
Kör med maxits gipsputs. plattorna som skall upp är 10x30cm.
Det räcker med ca 2 veckor iaf det handlar inte om månader?
Enligt maxits bruksanvisning behövdes ingen primer iaf, bara om man skulle ha det på glatta underlag om jag förstod det rätt.
Det räcker med ca 2 veckor iaf det handlar inte om månader?
Enligt maxits bruksanvisning behövdes ingen primer iaf, bara om man skulle ha det på glatta underlag om jag förstod det rätt.
Gipsputs är inte att rekomendera mot ytterväggen (om det är under mark) då det förr eller senare kommer att mögla.
Om det är under mark så kan man göra enligt följande:
jag blev rekomenderad att först lägga ett lager primer ,putsa med fixet ,sedan primer igen, och sist plattorna.
(Har frågat plattsättare).
Är det ovan mark så är det ändå smidigt att putsa med fixet .
Mvh /Magnus
Om det är under mark så kan man göra enligt följande:
jag blev rekomenderad att först lägga ett lager primer ,putsa med fixet ,sedan primer igen, och sist plattorna.
(Har frågat plattsättare).
Är det ovan mark så är det ändå smidigt att putsa med fixet .
Mvh /Magnus
om jag får låna tråden lite
...om man har en källarvägg nu, vad är lämpligast att putsa med då?c-putsbruk eller?
Har nämligen en del lite djupare sprickor som måste "knackas" ur och fyllas med något...och sen blir det helputsning
av hela väggarna.
/
M
Har nämligen en del lite djupare sprickor som måste "knackas" ur och fyllas med något...och sen blir det helputsning
av hela väggarna.
/
M
