Byggmaterial & Byggteknik
Daniel39: tack för svaret. Jag tänker göra ungefär som du beskriver, ett stort hål i taket för att lyfta upp balken
snickarboden: Vad säger byggarna idag då? Tydligen har ju betongarna följt ritningarna så då kan det ju knappast vara något fel på ritningarna? Egentligen strunt samma för om nu nån skulle ritat in en sån syllplacering så tar man upp en sån sak så fort man upptäcker det för korrigering. Nåja, man kanske borde göra så men tyvärr så tar sånt lite tid och för att inte försena saker så kör
Loffe: Hej, jag har använt Swelites masonitebalkar till våran utbyggnad på 140 kvm fördelad på 1& 3/4 plan. Vi har använt dessa balkar i bottenbjälklag (plintgrund) H300; mellanbjälklag H220; takåsar (HI400). Fria spännvidden på balkarna i bjälklagen är 3600 mm och längden på takåsarna som stöder på en nockbalk i limträ och yttervägg är ca 4700 mm. Minns ej priset exakt på detta i
mattiasp: Du måste nog snarare tänka på vad som vilar på väggen ovanför. Golvbjälklag? Takstol? Vad är det för delning på det som vilar på väggen? c-c 600 eller c-c 1200 eller annat? Det bör inte vara några problem att växla av lasten från det som vilar ovanpå. I amerikansk tradition använder man något som kallas för "jack studs" för att bära upp avväxlingen. Det känns seriöst. Jag
turbogtv: Hej jag har en byggteknisk fråga angående utbyggnad på ett tvåvåningshus. Vi ska bygga ett nytt hus med en utbyggnad i vardagsrummet. Denna utbyggnad blir rektangulär ca 4x1,6m. Utbyggnaden blir bara på bottenplan och ovan denna vill vi ha en balkong. Nu säger dom som förstår sig på att det kommer att bli lägre takhöjd i utbyggnaden än i övriga huset på bottenplan. Detta pga att
magnusss: Mitt tips är att köpa ett bord eller liknande på blocket för att sedan använda det man vill ha. som den här tex http://www.blocket.se/vi/14431300.htm?ca=11_s Eller om du inte vill ha stavlimmat så kan du köpa ek-tilja som du bygger bordet av tex sådan här http://www.blocket.se/vi/13948992.htm?ca=11_s Mvh/Magnus
79:an: Hej, har ett litet problem med ett golv som jag tycker sviktar. Golvet är ett gammalt kilsågat trägolv med stockar under, huset är gammalt och golvet har nog alltid sviktat, men det stör mig lite, spännvidden är ca 6m utan mittstöd. Hur stagar man enklast upp golvet? Vore tacksam för något förslag.
Snailman: men han håller ju i sig med bägge händerna, här ser ni en som jobbar på riktigt...:D http://bp1.blogger.com/_SYY4SND2Znw/RkSTIHWPyaI/AAAAAAAAABM/GNMCVgmYvSg/s1600-h/DSC04652.JPG
MoN: Det är samma rangordning för priset :) Dyrast - Billigast
MoN: Du kan ju annars mura upp väggen med lättbetong. Det borde väl bli stabilare? Har aldrig själv mura med lättbeton men det ska tydligen vara tämligen enkelt.
andersmc: Vad menar du med att det ska funka? Att cellplasten inte smälter? Jag har tätat fogar mellan cellplastblock med vanligt fogskum från Byggmax och det hände ingenting med cellplasten, mer än att de satt ihop.
jon_h: Jag kan inte se någon risk alls så länge det inte står kvar vatten och gegg i röret.
GustavW: Styvheten är ökar linjärt med bredden och kvadratiskt med höjden, alltså l*h^2. En 180*220 är alltså lika stark som en 90*315 limträ förutstatt att du fått till sammanfogningen. 2st 125*125 på varandra ihoplimmade/skruvade ger en konstruktion som har 80% av styrkan i ovanstående. 2st dito jämte varandra ger 30% av samma styrka.
GoEk: Tack Kent, blir nog att skippa plasten. Hann bli plast i taket men det borde nog vara OK ändå, isoleringen är ju luftigt ventilerad mot råsponten. Har satt 265mm isolering i taket, innerväggarna reglas med 50x100 men timmerväggarnas yta är ju inte helt plan så räknar med 120-isolering till största delen, några bitar 145. Mvh Göran
eestere: OK, helt rätt att väggen kommer att lagra värme och därmed är det dumt att isolera på insidan. Risken för släpp och sprickor minskar, antar jag, om vi kör med putsnät. Men det kanske är het rätt att ta bort all puts. Några förslag till hur man enklast kan ta bort gammal puts? Skall man hyra någon maskin? (Hittade svaret själv:
moddha: på mina (sutteräng)källarväggar som jag håller på att banka om tänker jag köra i princip samma lösning som dig förutom det att jag tänkte använda fuktokänsliga skivor. jag tänker nog köra masterboard för jag gillar det materialet. av någon anledning tycker jag det är hyffsat lättarbetat men jag vill minnas en del forumtrådar som tycker det är allt annat än lättarbetat...
GoEk: Gjorde så här i mitt pågående fritidshusbygge, stödde båda sidor om hålet, sågade och slog på 2"5 på vertikalsidorna (lite svårt att se i bilden men sitter en på vänster sida) och tog sedan stödbrädorna.
carlbanan: BE har ju ett av sina storlager i Norrköping....Åk in där och hör med nån trevlig arbetare om du får köpa av dom med deras personalrabbat....
Mikael_L: Håller med andersmc. Tidsvinsten med färdigkapat är nog inte så väldigt stor. Men om prisskillnaden inte heller skulle vara så stor kan det väl ändå vara ide... Man slipper ett kapmoment, med det buller som det medför samt lite olycksrisk osv. Men inga stora vinster som sagt. Det oväntade och det man inte hunnit tänka igenom är det som snor mycket tid, tror jag. Typ "Hela väggen
Sofie&Peder: "snysop" Såg att det inte blir någon källare för er del..inte för oss heller! Vi tänker göra tomten i lite olika nivåskillnader så att det skiljer 1- 1.5 meter mellan hus å garage.. Lycka till med ert bygge!
ByggaNytt: [citat] Det är bara väggplasten du ser i bilden, på rekommendation av parkettlev. (Kährs) så skall det vara plast under golvet så den tapades sen ihop med golvplatsen. http://forum.byggahus.se/vaerme-allmaent/44207-golvvaerme-pa-oevervaning.html
styrman1: Håller med ACME om ägaren till oanel och list men hag tror han har bra mycket mer än det som finns på hans hemsida. Man kan nog få honom att ta hem annars om han är på bra humör.
traktor05: Tack för tipset! Jag använde mig dock av en mer "avancerad" metod, jag bandslipade det aktuella området innan jag gipsade. Det funkade bra det också: :)
snickarboden: Jag hade inte satt någon diffspärr och ser inte heller något mervärde med cellplast i väggarna. /Kent