Hejsan

Håller på med ett projekt som låg är förut, men tydligen blivit flyttat till http://forum.byggahus.se/socialt-pro...laegenhet.html

Jag tänkte nu bolla ut en fråga/tanke när det gäller min gavel där jag tänkt stoppa in lite fönster och därmed väga av lite bärande regler på befintlig konstruktion. I min mening borde väl detta funka? Förslag, synpunkter?

• gavel fore.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gavel efter.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
min första tanke är vad som finns under den understa balken ?

aväxlingen i sig ser ut o funka då du flyttar kraften neråt.
men du lägger på så mycket mer vikt i mitten av den undreblaken
iomed fönsterna villket den inte haft innan.

/ Linus

Fast fönsternas vikt är ingenting jämfört med de laster den redan tar. Alltså byggnadens egenvikt samt snölaster. Jag kan inte se några som helst problem med att göra som du tänkt.

Tycker också att det ser fullt och riktigt ut som du tänkt dig att göra goahead!

Tack för reflektionerna grabbar. Jag kan kort berätta att under den nedersta regeln är det reglat stående tjocka stockar på ett avstånd av 120 cm. Så under den finns det gott om stöd, därav ritade jag inte upp det som var under. Jag har precis börjat med genomförandet och jag är nästan klar. Känns som att det funkar finfint och än står byggnaden kvar.

/Andreas

Mikael_L
Vilken funktion var det tänkt att snedsträvorna vid loftporten skulle ha, i det gamla utförandet?

Denna sidostabilisering försvinner iaf i det nya förslaget...

Men det är inte säkert att det fanns några direkta skäl till strävorna heller, ibland byggs det på vissa sätt för att det "ska va så" eller för "så har blir det snyggt" ... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.