Finansvalpen skrev:
Vad heter din husleverantör som försöker skinna dig?
Salstershus.
www.ka-byggteknik.se

Nu har vi dessutom sagt till om isolering för 2 v sedan och än har inget kommit >:(
Han vill att vi meddelar när vi behöver vissa saker och då ska han skicka det.
Jo, tjena....

Alltså.... finns det något i ert bygge som löper smidigt? Tycker ni verkar ha världens otur genom projektet...

Linnex skrev:
Alltså.... finns det något i ert bygge som löper smidigt?
Inte mycket...

Idag kom ytterdörrarna lite lätt försenade...
Pardörr plus groventrédörr.
En utav pardörrarna hade en finfin skada på utsidan >:(

Kan tillägga att idag fick vi reda på av leverantören att isoleringen kommer först den 4/12. Den som skulle komma på en vecka.

F-n så less jag blir....

Severus skrev:
Salstershus.

www.ka-byggteknik.se

Omedgörlig man som håller i alla trådarna...
Ville bara kommentera detta. Googlade Salstershus och fick dessa beska kommenarer bland de första träffarna. Synd om folk ska få denna bild. Vi bygger också Salstershus och har en helt annan uppfattning!! Har även pratat med fler som bygger och är helnöjda. De är helt klockrena att ha att göra med, ställer alltid upp med svar på frågor, tips etc. Kanonservice med andra ord. Hjälper till att lösa problem som uppstår på ett smidigt sätt. Det kan kanske vara så att vissa lägger över sina egna misstag på leverantören?! Dessutom blir huset helt sanslöst snyggt - har faktiskt inte sett något som är i närheten när man tittar runt på marknaden.

Severus skrev:
Då kommunen nekat oss att ha husets standardvinkel på takstolarna(35 grader), så var vi tvugna att rita om de till 22 graders takvinkel.
Väggen på huset höjdes då med max 1 m, vilket ger en minimal merkostnad för gips och några meter extra regelvirke. Men det gäller bara varannan regel då de andra "ingår" i själva takstolarna.

Att räkna ut belastning mm är ju inget krux med dagen dataprogram.
Vilken snözon mm är ju bara att knappra in.
Min kära hälft som gått byggteknisk linje skulle kunna räkna ut det själv med lite "uppfriskning ;)

Vår leveratör vill ha 93.000:- plus moms för de nya takstolarna utöver standardtakstolarnas kostnad :o

Jag ringde takstolsfabriken fick reda på att våra NYA takstolar kostat lite mindre än 30.000:-.(först vägrade han upplysa mig men då han hörde "vår" summa mjuknade han direkt)
Så övriga kostnader är alltså konsulterna med sina dataprogram???, eller så lägger vår kontakt på några hundra procent i "arvode"

Frakt ingår redan i standard utförande, så det tillkommer inte.

Grannen som också byggt lösvirke reagerade starkt när han hörde summan...

Betala och vara glad??
Eller kontakta ARN?
Kan ni inte byta leverantör då ?

Det är väl så man behandlar leverantörer med för dyra påsalg - byt till ngn billigare :)

/K

Erik631 skrev:
Ville bara kommentera detta. Googlade Salstershus och fick dessa beska kommenarer bland de första träffarna. Synd om folk ska få denna bild. Vi bygger också Salstershus och har en helt annan uppfattning!! Har även pratat med fler som bygger och är helnöjda. De är helt klockrena att ha att göra med, ställer alltid upp med svar på frågor, tips etc. Kanonservice med andra ord. Hjälper till att lösa problem som uppstår på ett smidigt sätt. Det kan kanske vara så att vissa lägger över sina egna misstag på leverantören?! Dessutom blir huset helt sanslöst snyggt - har faktiskt inte sett något som är i närheten när man tittar runt på marknaden.
Man kan nästan tro att du jobbar åt dom!

Snailman
Erik, är ju tydligen bosatt i Östergötland där Salsterhus ligger, så man får väl förmoda att den person som driver salstershus (jag har inte fått det till mer än en person, så med 'de' förstår jag inte vem ytterligare som avses) inte bär sig som sämst åt när han jobbar åt sina grannar, men Severus byggde ju i Stockholm, samt man får tänka på att Severus behövde extra förstärkt grund och en annan taklutning, som inte prissatts innan bygget? Bygger man ett Salstershus utan modifieringar, är det ju svårare för Salsterhus att salta räkningen....

Så Severus erfarenheter, får man väl tolka som att man får passa sig om minsta ändring i huset behövs, samt om man bor utanför Östergötland. (Personligen skulle jag passa mig oavsett var jag bor)

carlbanan skrev:
Man kan nästan tro att du jobbar åt dom!
Ja eller hur!

Dessutom alla felaktiga fakturor, hot om att inte skicka vår trappa om vi inte betalar slutfaktura(innan vi ens fått alla våra saker), saker som fattas, saker som vi fått ENORMT mycket över utav mm mm

Tänker inte hymla med min åsikt om detta enmansföretag inte!!!

Vi har inte ens fått alla 40 h byggledning som vi betalat för.

Yes, så måste det ju vara - alla som bor inom länsgränsen Östergötland blir väl behandlade, alla andra illa - att jag inte tänkte på det, det var ovanligt korkat av mig....

Snailman skrev:
Erik, är ju tydligen bosatt i Östergötland där Salsterhus ligger, så man får väl förmoda att den person som driver salstershus (jag har inte fått det till mer än en person, så med 'de' förstår jag inte vem ytterligare som avses) inte bär sig som sämst åt när han jobbar åt sina grannar, men Severus byggde ju i Stockholm, samt man får tänka på att Severus behövde extra förstärkt grund och en annan taklutning, som inte prissatts innan bygget? Bygger man ett Salstershus utan modifieringar, är det ju svårare för Salsterhus att salta räkningen....

Så Severus erfarenheter, får man väl tolka som att man får passa sig om minsta ändring i huset behövs, samt om man bor utanför Östergötland. (Personligen skulle jag passa mig oavsett var jag bor)

Snailman
Hej Erik, hade inte sett att det var ett salsterhus du byggde i din byggtråd, jag har ingen anlednig att inte tro dig på att du inte haft några problem, men om du inte var tvungen att ändra takkonstruktionen eller grunden jämfört med standard, så kan ju du inte veta något om hur det hade varit om du behövt det?

Jag har heller ingen anledning att inte tro på Severus beskrivning av hur mycket extra som debiterats, eller att det blev en massa dyra armeringsmattor över, eller att Severus inte lyckats få en detaljerad specifikation av dessa extrakostander, och slutsatsen måste då nog tyvärr bli att man ska passa sig för denna leverantör...

Visste ni inte innan ni skrev kontrakt på huset att ni var tvungna att ha 22graders takvinkel? Det låter som att ni fick reda på det efter att ni skrivit kontrakt. Göra radikala ändringar som att ändra en takkonstruktion efter kontraktsskrivandet ska man nog passa sig för. Då sitter man ju riktigt i klistret hos leverantören känns det som. man bör oxå ta reda på vad byggnadsnämden tycker innan man börjar bygga för det kan ni väl inte ha gjort eftersom ni betalade så dyra extrakostnader för era takstolar

När jag läser Dina problem så undrar jag varför man bygger lösvirke på entreprenad och inte själv köper upp material och delentreprenader som gräv, el etc. beroende på egen kompetens etc..
I vilket fall som helst. Mitt råd är: Skriv ihop en skrivelse adresserad till ARN och visa husföretaget. Ställ Dina krav. Posta och tala om i skrivelsen till företaget att har Du inte fått svar och leveranser liksom övriga skäliga krav tillgodosedda inom 8 dagar enligt god handelssed så skickar Du brevet tuill ARN. Problemet som kan uppstå är givetvis en än surare och besvärligare byggfirma men vad säger att Du får Dina saker ändå. Hur ser företagets ekonomi ut.
Inte ovanligt med några referensobjekt och sedan börjar det krångla för att skinna köpare och försvinna eller göra KK.
Gammal byggare och inköpare

Snailman
Som jag fattat saken så säljer Salstershus bara byggsatsen, och hjälper till lite med råd...

så byggare etc har inget med salstershus att göra , förövrigt så verkar huset vara färdigt numera och inflyttat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.