15 276 läst ·
5 svar
15k läst
5 svar
Riva lättbetongvägg med puts?
Har någon därute tips på hur man försiktigt tar ner en lättbetongvägg lättast? Jag vill inte lägga hela huset i damm, eftersom det är blåbetong. Vinkelslip med diamantklinga har jag provat, men nej- dammar satan...Finns det tigersågblad som klarar putsen? Det är puts och bruket mellan lättbetongelementen som vållar mest svett. Lättbetongsågar (sådana där som ser ut som stortandade fogsvansar), överlever dom puts och bruk? Alla tips tas emot tacksamt
Offra en sågkedja och kör med motorsåg, el- eller motordriven. Men först....
Skaffa byggplastfolie och några 1"x3" bräder. Använd häftpistol och häfta fast plastfolien på brädorna. Den ska vara lika lång som väggen du ska ta ner och sitta i tak med plasten klämd mellan bräda och tak. På golvet rakt under på plasten lägger du en bräda, lika lång. Sen får du se till att ha sågat av bräder med stummått mellan golv och tak minus knappt två bräders tjocklek. Då spänner du fast brädan i tak mot brädan på golvet med dessa bräder. Därav inga märken i tak eller på golv. Bakom plastfolien mot väggen som ska ner, ska du jobba. Tejpa vid sidorna och sätt upp ett dammskydd på andra sidan väggen oxå om det behövs.
Lycka till!
Skaffa byggplastfolie och några 1"x3" bräder. Använd häftpistol och häfta fast plastfolien på brädorna. Den ska vara lika lång som väggen du ska ta ner och sitta i tak med plasten klämd mellan bräda och tak. På golvet rakt under på plasten lägger du en bräda, lika lång. Sen får du se till att ha sågat av bräder med stummått mellan golv och tak minus knappt två bräders tjocklek. Då spänner du fast brädan i tak mot brädan på golvet med dessa bräder. Därav inga märken i tak eller på golv. Bakom plastfolien mot väggen som ska ner, ska du jobba. Tejpa vid sidorna och sätt upp ett dammskydd på andra sidan väggen oxå om det behövs.
Lycka till!
Jag skulle även föreslå att du hyr en luftrenare för ett par hundra som får stå och rena luften när du jobbar. Vill du vara riktigt noggrann så släpper du ut luftrenarens utblås utanför plastavstängningen, då får du undertryck där du jobbar och inte ett dammkorn kommer smita ut.
tjenare!köp munskydd , skydds glasögon, o handskar.på med stor släggan.
Jag rev en blåbetongvägg med skruvmejsel och hammare. Eftersom väggen spricker ganska lätt är det lätt att knacka ut bit efter bit typ 2x2 dm. Om man knackar loss vid tak och väggslut blir väggen instabil så man typ kan välta den om man vill det. Fördelar: inga specialverktyg, minimalt med damm, billigt.
nackdelar: Jag har bara tagit ner en vägg som är 2 m bred, tog väl nån timme, kanske blir lite jobbigt om det är jättemycket vägg.
nackdelar: Jag har bara tagit ner en vägg som är 2 m bred, tog väl nån timme, kanske blir lite jobbigt om det är jättemycket vägg.
Jag sågade ner en vägg i helgen som var 2x2,4m började med fogsvans som fungerade ganska bra men ändå jobbigt. så jag åkte å köpte betong blad till tiger sågen sen tog det ca 30 min å dela hela väggen i 6bitar,,,det gick som smör. ha ett blad för stål och byt till det oom du dyker på armering.
sen delade jag dom till hälften igen för att kunna bära ut dom.
sen delade jag dom till hälften igen för att kunna bära ut dom.
Klicka här för att svara