Vid bygge av en mellanvägg i källare kan man bygga den i trä genom att ställa den underliggande regeln på tjärpapp som man gör med en syll och sedan regla upp osv?

Källaren håller alltid minst 6grader varmt.

Fukten borde ju lltid kunna vandra ut genom väggen så det borde ju inte leda till fukt problem eller?

Ett alternativ vore ju oxå att bygga underliggande regeln på distanser så den får en luftspalt under men det låter kanske lite väl knepigt.

Kanske är det bästa att satsa på det säkra före det osäkra och mura mellanväggen i leca?

Gipset på reglarna då?
Pappen på gips möglar ju otroligt lätt.

Men en mellanvägg är ju luftad från båda sidor så det ska väl inte vara nån fara.

Det värsta är kanske regeln som blir mot yttervägg men den kan man ju sätta en bit ifrån om man bygger med trä.

Mura den med leca kanske kan vara ett alternativ. Dock blir de väl rätt mycke dyrare. Aquapanel eller likvärdig produkt +stålreglar kanske är ett billigare alternativ.

Visst är det lite dyrare med leca, men det är ju ingen hutlös kostnad. Jag hade (och ska) murat i leca. Alternativt har jag hört om folk som limmar upp leca istället, lite för att slippa kladdet med bruk och att det ska fungera precis lika bra. Någon som vet?

Jag har tänkt att göra samma konstruktion som gogu, dvs med tjärpapp på golvet undre regeln och mot betongväggen. Vore kul o veta om någon testat det?

/Anders

Milkshaken
Personligen hade jag skippat pappen och allt, bara satsat på stålregel som syllregel. Sen vanlig träregelverk,,,, I en källarinnervägg blir inte fuktvandringen så stor som i en källaryttervägg... Utan det räcker med vanligt regelverk med stålregel i botten som sagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.