Byggahus.se

Om man inte vill spika/skruva syllen i ekparketten...

1. E
    Medlem Nivå 6
    Ska bygga en innervägg för att dela av ett vardagsrum som idag är i vinkel. Rummet har från början varit delat men förra hyresgästen ville ha ett större vardagsrum så den väggen åkte ner. I hela det befintliga rummet ligger genomgående ekparkett som jag inte vill göra åverkan på...tänkte nämligen riva väggen igen om något år när barnen flugit ut då vi inte är i behov av det sovrummet.

Så frågan lyder:
    Hur fäster jag syllen mot parketten utan att göra åverkan på den? Öppningen är 3m och där skall på mitten sitta en dörr.
    Är det bäst att limma på något sätt (då parketten ändå skall slipas om lagom till väggen rivs) eller finns det några andra pålitliga alternativ? Kanske någon kraftig dubbelhäftande tejp?

/elof

2. vojma
    Medlem Nivå 11
    Dubbelhäftande tape brukar räcka om du sedan kapar reglarna till värren några mm för långa så att väggen spänner mellan golv och tak. Dock så kommer du att få märken på golvet när du tar bort den dubbelhäftande tapen. Men det kanske är dags att slipa om golvet då åxå...

/V

3. M
    Moderator · Nivå 18
    Ska det bara vara en hmm spikrak vägg eller ska det vara någon typ av vinkel på den också och hur lång är den? Är den vinklad så skulle jag tro att det räcker bra att fästa den i väggen och ev taket. Den lär stå kvar av egen vikt och iom att den är vinklad och fäst i vägg kan den inte heller flytta på sig

4. B
    Medlem Nivå 7
    Dubbla tätningslister under regeln mot golvet och kila mot taket så att det spänner mot golvet, väggen står pall och inga märken i parketten.

5. E
    Medlem Nivå 6
    Tack för svaren!

Väggen skall vara "spikrak" med en längd på ca: 3m med en dörr, så tycker nog den dubbelhätandetejp-metoden låter mest pålitlig

/elof