Hej!

Har fått nya lister och foder i några rum, dessa är fastsatta med stiftpistol. stiften syns lite så frågan är hur andra gör, brukar ni dölja dessa "spikskallar" med färg?

Milkshaken
List-stift brukar knappt synas, ibland kan det vara mera krångel att få det bra med nån massa som kletas på.. JAg föreslår att du låter det vara jistället.

• Gilla
c1rca
  • Laddar…
Lägg en droppe färg på skallarna så kommer dom inte att synas

Snickerispackel på spikskallar och sedan slutmålning på plats.

Någon som vet om det finns stift och picka som kan användas i betong?
Vill inte limma och änmindre skruva

Ja, det finns stiftpistoler för betong. Jag testade en på Nordbyggmässan förra gången (2006?) Däremot har jag inte sett någon sen dess, men jag har heller inte letat eftersom jag har trähus. Jag tror att de kom från någon av de större tillverkarna. Paslode?, Senco?, ??

• Gilla
nniva
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Snickerispackel på spikskallar och sedan slutmålning på plats.
Det är inte alla som är så ordentliga som du och jag ;) . Många gånger vill man sätta upp färdigmålade lister med lackad listspik...och sedan skall det vara klart. Jag tror att trådskaparen är ute efter detta.

En droppe färg på spikskallen borde räcka.

Ahha, lister skall skruvas med listskruv + spacklas/slipas + färdigmålas på plats :)

ByggaNytt skrev:
Ahha, lister skall skruvas med listskruv + spacklas/slipas + färdigmålas på plats :)
Listskruv!? Pah! Galvad dyckert skall det vara. :D ;)

ByggaNytt skrev:
Jag har provat grabbers listskruvar. Tyckte först dom var bra men har sedan skrotat dom pga det blir så stora hål.

Nu limmar jag + klen dyckert där det behövs.

Nuförtiden limmar jag alla lister, både mot vägg, fönstersmyg i mdf samt i skarverna mellan listerna (hörnen). Spik använder jag för att fixera fodret/listen. På någon dörr har jag glömt limmet, där spricker det ofelbart förr eller senare.

hur gör ni mot plåtreglar/skenor så det håller ? vi på jobb brukar sätta en lite klick pl400 och sen skjuta med dyckerten

mot betong finns där snygga list spik som passar till ek lister

grabbers list skruvar funkar inte till plåtreglar fast det står att det ska funka , man måste för borra för att det ska gå och man vill ju skära ner på momenten

Milkshaken
Pl 400 är bra, men det blir tjock fog....
Det finns ett suveränt Wurthlim.... Kolla på Wurths produkter... Det applicerar du bara limmet tunt, håller emot det och sen sitter det stensäkert.
Fördelen med det är ju att limfogen blir mindre... ja mindre tjock alltså..

• Gilla
Klipparn2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.