Jag har ett gammalt ikeabord i furu som jag funderar på att göra om till ett planteringsbord med en fejkad betongskiva. Jag tänker mig att stablisera skivan med en skiva av mdf för att träet inte ska röra sig och sedan putsa skivan med någon form av finbetong. Tror ni att detta låter sig göras och vad ska man i så fall använda för betong? Bordet ska ju klara att stå ute och inte bli alltför känsligt för stötar.

Hej

Jag skule nog ha skruvat två 45*75 på undersidan bordsskivan stående så inte bordet flexar så betongen/putset spricker.
Sedan skruva en gipsskiva på bordskivan för att ta bort träts rörelser.
Sedan lite gucka/fuktspärr på så du kan slabba med vatten på betongen utan att skada gipsskivan.
Bygga en tillfällig gjutram runt och sedan gjuta en 10-25 mm kaka med finbetong.

aha, så det funkar inte att putsa på nån cm direkt, man måste gjuta skivan mha gjutform? Går det inte att putsa direkt eller är det för att det ska bli jämnare?

Man kan förresten inte använda nåt annat än vanlig betong? Skulle man kunna använda husfix tex? Det kanske är lättare att arbeta med?

Jo du skulle nog kunna putsa på gipset direkt.

Husfixet kan nog funka den är lite mer spackelkonsistens i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.