Hej!

Skall under sommaren flytta en innervägg hemma samt byta några innerväggar från gips till spånskiva. Min far byggde sin villa (-78) så och det är så mycket roligare att sätta något i en spånskiva än att behöva dra en molly och förstöra väggen.

Frågan vi undrar till och börja med är om det är okej idag att byta gips mot spånskiva. Gips brinner ju inte så bra, men spånskiva gör det bättre. Finns det krav som gör att spån inte går att använda således.

Om man nu byter gips mot spån - dimensionerar man på samma sätt? Enkelgips = 12mm spånskiva (inte MDF för dom gillar jag inget vidare).

Tacksam för svar! :-)

Varför inte spån OCH gips? Så sätter vi överallt.

hehe, jadu...spån ytterst och gips in mot isoleringen?

ingen dum idé, kan man ju gå ned i dimension på både gips och spån kanske?

SteQve skrev:
hehe, jadu...spån ytterst och gips in mot isoleringen?

ingen dum idé, kan man ju gå ned i dimension på både gips och spån kanske?
Jag skulle sätta spånet innan för gipset. Alltså först spån och sedan gips. Får en slätar vägg att måla och tapetsera på.

- M

jo, jag kom på det. borde ju även bli bättre ur brandsynpunkt. men jag som idag har enkelgips 12mm... hur dimensionerar jag spån+gips?

Vi kör med 10mm spån och 12.5mm gips.

om det är en icke bärande vägg så blir det ganska bra med 45 mm regel i mitten. 2 st 12mm spån utanpå det och sen 2 vanliga gips.

inga innerväggar i huset är bärande, så det är väldigt fritt fram på den fronten...

Jag tänkte dock köra 70mm regel. Är det overkill?

Nej, alla mina väggar är 70mm + OSB/gips på varje sida!

Absolut inget fel med 45X70. Lite mera jobb med dörkarmarna bara men det ger ju en stadigare vägg

ja, jag satt just och funderade på det där med karmarna. om jag nu har 12mm gips, och byter till 10mm spån + 12mm gips hur får jag det snyggt?

Jag kan ju iofs byta dörrkarmar om det hjälper. En vägg skall inte rivas varför jag inte kan gå ned till 45mm överallt. Eller rättare sagt, den väggen där dörren sitter i skall jag inte riva, utan bara byta materialet i, varför jag inte kan ändra på regeltjockleken.

Alternativen är att göra något med dörrkarmarna, alternativt byta.

P
Man sätter klackfoder, alt. salar på karmen innan man spikar fodret.

min far och jag disskuterade en vägg där jag helst inte vill få mer avstånd från regeln än vad som är idag (= 12mm från gipset).

6mm plyfa + 6mm gips borde ju vara en bra lösning där. Det blir starkt, men bygger inte ut från väggen mer än tidigare. Det kan ju inte vara sämre än 12mm gips som jag har idag. Och det har ju hållt husets första 28 år...

Är inte OSB skiva innanför gipset att föredra före spånskiva? Får för mig det är lättare att skruva upp ex. hyllor, tavlor etc. i OSB som inte är så hård som spån?

Eller hade jag otur när jag tänkte nu...

P
Nej då, OSB är bättre än spån och plywood är bättre än OSB.
Jag tror att 6+6 är för "fladdrigt" för att bli bra, och 6 mm gips ska i mitt tycke undvikas till varje pris.

Är det bara jag som tycker att det har gått lite "hysteri" i det här med träskivor bakom gipsen? Så jäkla svårt är det inte att sätta upp saker på en gipsvägg, och man lägger ju ner bra mycket mer pengar och tid på att skiva väggarna än vad det kostar och tar i tid att använda en lämplig gipsinfästning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.