Kommer en konstruktör som bestämmer exakta dimensioner m.m., men jag är nyfiken av mig och vill gärna veta hur man kan göra och om det är möligt.

Huset är byggt -47, två våningar ovan mark. Mellan våningarna finns ett betongbjälklag (heter det så?), alltså en gjuten 10 cm platta med träreglar på för golvet på övervåingen.

1) I den bärande betongväggen som går tvärs genom huset på nedervåningen finns ett dörrhål som jag vill öppna upp till ca 2200mm. Det finns gått om utrymme för en balk, ca 300 mm hög och 200 mm bred, så nåot lämpligt borde få plats, stålbalk verkar smidigt.
Men hur mycket måste man bära av med stöttor medans jobbet görs? Räcker det med tre träreglar på varje sida, och vilken dimension bör dessa ha för att inte knäckas?

2) Genom samma betongplatta går en trappa genom ett upptaget hål i ena hörnet på ca 1 x 2,5 m. När hålet gjordes bar man av taket på undervåningen med en stålpelare precis vid hörnan på hålet.
Trappan ska nu tas bort, och jag vill lägga igen hålet och ta bort pelaren under.
Är det möjligt, och hur skulle det gå till. Blir plattan helt självbärande igen om någon gjuter igen hålet, eller måste det förstärkas med en balk på något sett?

Några tankar kring detta? Någon som förstod utan skisser :)

Här är en enkel skiss på hålet som ska sättas igen, och pelaren som ska bort. Hur bär man av detta?

• trapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.