3 219 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Radonmätning blåbetong
Är spekulant på ett hus byggt i blåbetong.
Säljaren har gjort en mätning , men denna är gjord över ett dygn!
Är den värd något över huvudtaget?
Mätningen visade på 100 respektive 73Bq/m3 i över och undervåning.
Anledningen till radonmätningen var att man uppmätt gammastrålning från ytterväggarna och främst innerväggarna som översteg 0,3mikroS/h. Med en topp på 0,47mikroS/h.
Så min fråga är, är radonmätningen tillförlitlig överhuvudtaget? Eller skall man se den som endast en indikation?
Både ytterväggar samt innerväggar byggda i blåbetong.
Kan även bjälklag vara byggda i blåbetong?
Säljaren har gjort en mätning , men denna är gjord över ett dygn!
Är den värd något över huvudtaget?
Mätningen visade på 100 respektive 73Bq/m3 i över och undervåning.
Anledningen till radonmätningen var att man uppmätt gammastrålning från ytterväggarna och främst innerväggarna som översteg 0,3mikroS/h. Med en topp på 0,47mikroS/h.
Så min fråga är, är radonmätningen tillförlitlig överhuvudtaget? Eller skall man se den som endast en indikation?
Både ytterväggar samt innerväggar byggda i blåbetong.
Kan även bjälklag vara byggda i blåbetong?
Gammamätningen är värd det den utvisar. Den kanske kan ses som en indikation. Radon däremot måste mätas 70(?) dagar under vinterhalvåret inomhus när man inte vädrar lika mycket.
Gammavärden under 0,3 har jag för mej tangerar godkända värden för nybyggnation idag.
Jag tror inte bjälklag kan vara gjort av blåbetong, nej. Den är inte all så seg som vanlig betong är.
Gammavärden under 0,3 har jag för mej tangerar godkända värden för nybyggnation idag.
Jag tror inte bjälklag kan vara gjort av blåbetong, nej. Den är inte all så seg som vanlig betong är.
Redigerat:
Pratade med mäklaren idag och enligt denne så är bjälklaget gjutna valv och kan innehålla blåbetong.
kan tillägga att mäklaren inte verkade särskilt säker.
kan tillägga att mäklaren inte verkade särskilt säker.
Såklart han inte är säker... Han är ju mäklare. Om han sa att det vore på ena eller andra viset måste han ju stå för det. Det vore kanske bra med en ritning på huset? Det KANSKE han kan fixa? Jag har inte extremt mycket till övers för mäklare som du märker...
Som sagt, en ritning vore nog bra.
Som sagt, en ritning vore nog bra.
Bjälklag som innehåller blå lättbetong förekommer och är inte så ovanliga (tyvärr).
Radonmätningarna är i princip värdelösa, dels är mätperioden för kort, dels vid fel tid på året, men framförallt pga att det saknas information om hur och av vem dom är gjorda! En kortidsmätning kan användas som indikation om den är gjord under rätt förutsättningar, men resultaten ovan låter osanolika, dom är för låga mot vad man bör förvänta sig under dom förutsättningarna...
Radonmätningarna är i princip värdelösa, dels är mätperioden för kort, dels vid fel tid på året, men framförallt pga att det saknas information om hur och av vem dom är gjorda! En kortidsmätning kan användas som indikation om den är gjord under rätt förutsättningar, men resultaten ovan låter osanolika, dom är för låga mot vad man bör förvänta sig under dom förutsättningarna...
Resultaten kan visst vara helt riktiga, men det VET man inte alls säkert. Blåbetong tillverkades på ett antal olika platser i Sverige då det begav sej. I Västergötland, kring Gävle, i Skåne och till exempel på Öland. Den innehåller alunskiffer som man plockade på dessa håll. Beroende på VAR alunskiffret kommer ifrån så är blåbetongen olika radonhaltig. Den från Öland (har jag hört) ska vara i princip fri från radon. Eftersom jag själv bor i blåbetongkåk med så har jag försökt kolla upp lite. Tack och lov så fick vi jättelåga finfina värden. Skulle kunna vara Ölandsbetong....Humulus skrev:Bjälklag som innehåller blå lättbetong förekommer och är inte så ovanliga (tyvärr).
Gamma-mätningen ger korrekt utslag direkt som sagt. Den kan man kanske se som indikation vart det lutar.
Nu skrev jag inte att det var omöjligt att de uppmätta värdena var riktiga - utan att jag (baserat på erfarenhet av ganska många objekt ), finner det osanolikt att värdena är representativa för årsmedelvärdet i byggnaden i fråga!
Helt riktigt att innehållet av uranskiffer varierar mellan de olika tillverkningsorterna (och därmed motsvarande skillnad i avgiven mängd Radongas), dessutom förekommer vissa skillnader även i olika batchar från samma tillverkningsort, dock mindre variation.
De uppmätta värdena på gammastrålning pekar mot att det inte är någon av de värsta tillverkarna, men ligger högre än vad man brukar få från Granhögen (Öland). Att notera är också att ofta sker en sammanblandning av den blå lättbetong som tillverkades på Öland med den vita, sandbaserade lättbetong som även har tillverkats på samma ställe och som i princip inte avger någon Radon alls.
Helt riktigt att innehållet av uranskiffer varierar mellan de olika tillverkningsorterna (och därmed motsvarande skillnad i avgiven mängd Radongas), dessutom förekommer vissa skillnader även i olika batchar från samma tillverkningsort, dock mindre variation.
De uppmätta värdena på gammastrålning pekar mot att det inte är någon av de värsta tillverkarna, men ligger högre än vad man brukar få från Granhögen (Öland). Att notera är också att ofta sker en sammanblandning av den blå lättbetong som tillverkades på Öland med den vita, sandbaserade lättbetong som även har tillverkats på samma ställe och som i princip inte avger någon Radon alls.
oskis 123 skrev:Resultaten kan visst vara helt riktiga, men det VET man inte alls säkert. Blåbetong tillverkades på ett antal olika platser i Sverige då det begav sej. I Västergötland, kring Gävle, i Skåne och till exempel på Öland. Den innehåller alunskiffer som man plockade på dessa håll. Beroende på VAR alunskiffret kommer ifrån så är blåbetongen olika radonhaltig. Den från Öland (har jag hört) ska vara i princip fri från radon. Eftersom jag själv bor i blåbetongkåk med så har jag försökt kolla upp lite. Tack och lov så fick vi jättelåga finfina värden. Skulle kunna vara Ölandsbetong....
Gamma-mätningen ger korrekt utslag direkt som sagt. Den kan man kanske se som indikation vart det lutar.
Lägger ut alla mätvärdena här på gammastrålningen så ni kan se bättre. Ni verkar ha bra koll på detta.
Bottenvåning:
innerväggar 0,20-0,32 mikroSv/h
ytterväggar 0,22-0,47 mikroSv/h
Ovanvåning:
innerväggar 0,20-0,27 mikroSv/h
ytterväggar 0,23-0,33 mikroSv/h
Källare:
innerväggar 0,12-0,13 mikroSv/h
ytterväggar 0,10-0,24 mikroSv/h
Som ni ser så angav jag de högst mätta värdena i tidigare inlägg. Vet ej om detta var korrekt gjort eller dessa siffror ger en rättvisare bild?
Bottenvåning:
innerväggar 0,20-0,32 mikroSv/h
ytterväggar 0,22-0,47 mikroSv/h
Ovanvåning:
innerväggar 0,20-0,27 mikroSv/h
ytterväggar 0,23-0,33 mikroSv/h
Källare:
innerväggar 0,12-0,13 mikroSv/h
ytterväggar 0,10-0,24 mikroSv/h
Som ni ser så angav jag de högst mätta värdena i tidigare inlägg. Vet ej om detta var korrekt gjort eller dessa siffror ger en rättvisare bild?
Klicka här för att svara