1 217 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Dimentionering stålballk
Jag kommer att behöva lägga in en stålbalk i mellanbjälklaget i mitt tillbygge. Jag har försökt hitta någon slags dimentioneringstabell för att kunna reda ut hur grov balken ska vara, men tabellerna jag hittat har man utgått från att belastningen varit jämt fördelad över balken medan jag kommer att få en belastning på drygt 3000kg mitt på balken som blir 4,5m lång. Är det någon som har en länk till en tabell av detta slag?
ingen aning! skulle tänka mig att en HEB 220 skulle funka. inte går den av.
Hej!
Jag ska ha ett mellanbjälklag på totalt drygt 9 meter, Min konstruktör har ritat in två HEA200 -balkar som fördelas på ca 3 meter med infällda 45x220 K24 virke. HEA vilar på limträpelare 90x90 LK30.
Problemet för mig är att jag inte vet vad HEA200 väger per meter. De ligger på tomten och man lyfter inte runt dem hur som helst. Bor på berg så det är svårt att ta in lyfkran. Några tips på hur jag får upp dem?
Jag ska ha ett mellanbjälklag på totalt drygt 9 meter, Min konstruktör har ritat in två HEA200 -balkar som fördelas på ca 3 meter med infällda 45x220 K24 virke. HEA vilar på limträpelare 90x90 LK30.
Problemet för mig är att jag inte vet vad HEA200 väger per meter. De ligger på tomten och man lyfter inte runt dem hur som helst. Bor på berg så det är svårt att ta in lyfkran. Några tips på hur jag får upp dem?
Klicka här för att svara