5 145 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Spakel eller mjukfog?
Har satt gips på väggen och upp i snedtaket.
Funderar nu på om jag skall spakla hörnen samt skarven mellan vägg och snedtaket eller om jag ska använda en mjuk fog?
Ska tapetsera sen....Huset är ett trähus some byggt för 4år sedan såde rör ju sig lite....
Funderar nu på om jag skall spakla hörnen samt skarven mellan vägg och snedtaket eller om jag ska använda en mjuk fog?
Ska tapetsera sen....Huset är ett trähus some byggt för 4år sedan såde rör ju sig lite....
Har precis kommit lika långt som du. Målaren sa att jag kunde köra latexfox i just de skarvarna du nämner. Det var också viktigt att sätta stabiliserande plåtband bakom och längs med skarven vid snedtakets början. Hör gärna fler åsikter från er andra!
Hejhej,
Jag gjorde precis samma sak för 1år sedan, jag använde latexfog och är mycket nöjd med resultatet. På flera ställen var det dessutom ganska stora glipor men det var inga problem att få det snyggt med latex.
Jag
Såhär gjorde jag:
Sätt maskeringstejp på väggen och taket med ett mellanrum som är lika stort som latexfogen du vill ha.
Lägg en sträng med latex längs hela vägen.
Doppa fingret i en blandning av (färglöst)diskmedel och vatten och dra längs skarven så att latexen "smetas" ut snyggt.
Ta sedan bort tejpen och dra fingret en gång till för att få bort den lilla kanten som tejpen gör.
Vet inte hur sättningar i huset påverkar detta men jag har iaf använt plåtband i skarvarna.
/JohanKBA
Jag gjorde precis samma sak för 1år sedan, jag använde latexfog och är mycket nöjd med resultatet. På flera ställen var det dessutom ganska stora glipor men det var inga problem att få det snyggt med latex.
Jag
Såhär gjorde jag:
Sätt maskeringstejp på väggen och taket med ett mellanrum som är lika stort som latexfogen du vill ha.
Lägg en sträng med latex längs hela vägen.
Doppa fingret i en blandning av (färglöst)diskmedel och vatten och dra längs skarven så att latexen "smetas" ut snyggt.
Ta sedan bort tejpen och dra fingret en gång till för att få bort den lilla kanten som tejpen gör.
Vet inte hur sättningar i huset påverkar detta men jag har iaf använt plåtband i skarvarna.
/JohanKBA
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Det finns ett veck-bart perforerat plåtband som finns t.ex på beijer men det säljs i 50-metersrullar och är fasligt dyrt. Jag åkte istället till en plåtslagare och bad honom bocka till fördiga längder, totalt 20 meter. Betalade 300 spänn för det och de passade perfekt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden