Hej
Jag funderar på att gjuta en platta under vår gjutjärnskamin, som gnistskydd och för att kompensera höjd mot
kringliggande parkett.
Jag funderar på om det räcker med att gjuta med finbetong eller måste man lägga i armering?
Isåfall vilken?
Jag vet att det finns sk. fiberarmerat flytspackel, kan det vara ett alternativ istället med tanke på att kakan
blir så pass tunn, och då slippa extra armering ?
Jocke
Jag funderar på att gjuta en platta under vår gjutjärnskamin, som gnistskydd och för att kompensera höjd mot
kringliggande parkett.
Jag funderar på om det räcker med att gjuta med finbetong eller måste man lägga i armering?
Isåfall vilken?
Jag vet att det finns sk. fiberarmerat flytspackel, kan det vara ett alternativ istället med tanke på att kakan
blir så pass tunn, och då slippa extra armering ?
Jocke
förslag någon??
Tyvärr har jag glömt namnet, men det finns en typ av platta som du använder mot ex. mustocken för att inte ha något brännbart mot denna. Den säljs i vanliga skivmått (1200x2400) och den tjockleken jag kollade på var 12 mm. Kunde du inte lägga dubbla såna under kaminen? Det skulle spara mängder med jobb!
Menar du Minerit? http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=35491Bödde skrev:Tyvärr har jag glömt namnet, men det finns en typ av platta som du använder mot ex. mustocken för att inte ha något brännbart mot denna. Den säljs i vanliga skivmått (1200x2400) och den tjockleken jag kollade på var 12 mm. Kunde du inte lägga dubbla såna under kaminen? Det skulle spara mängder med jobb!
Jag skulle nog lägga minirit och sedan klinkers.
Hur stor är ytan och vad är det för underlag där du tänkte gjuta?
Jag antar att det går bra med fiberförstärkt flytspackel om underlaget är "dött"
Vi tog en skifferplatta och sågade till. Sprayade med klarlack (blev mörkare då och lättare att hålla ren). Kanterna består av tyrkantsprofil som delats i två "L", klarlackats och sedan monterats med silikon.
Klicka här för att svara