kimpo: Dyckertpistol, sen kan man dra i lite latex i hålet och måla över med lite bättringsfärg. Blir grymt!
Elvis69: [citat] Hela den här diskussionen med våtrum kan summeras med "det beror på"! det beror på vad ditt försäkringsbolag säger, det beror på vilket ytskikt du skall ha och det beror på vilka branschregler du eller din plattsättare jobbar efter och det beror på vilket tätskikt som skall användas. 1. Vanligtvis får man svaret av försäkringsbolaget att man skall följa gällande
torrum: tack, nej, inga ljudkrav eller speciella brandkrav. en annan fråga. Finns osb eller plywood för takhöjd 250 cm? verkar tyvärr inte så
zrajm: Hyller pa att bygga en vaggfast hylla vid yttervaggen i min etta, och skulle behova en lang skiva som oversta och sammanhallande hyllplan. Jag letar efter limfog i bjork, da resten av hyllan ar gjord darutav. Problemet ar bara att idealiskt skulle mitt hyllplan vara 250x3800mm och pa byggvaruhusen hittar jag bara skivor med max 2400mm langd. (25mm eller tjockare, vill jag ha.) Finns det
jerk: Den jag använde kunde man trycka isär liknande en klämtving. Tror att jula säljer en teleskopstötta som fungerar så för 149 kr
twtwtw: Hallå, Håller på ocn inreda vindsvåningen. Har 5st takbalkar som går rakt över. Från börja var dom 2tum breda. Jag har sadla på 2 tum till för att få mer vindskänsla av balken. Virke skiljer sig dock åt, det gamla mot det nya i färgen samt så sitter spikbläck på balken. Så min tanke är att klä in balken i något material och måla/betsa det för att få riktig vindskänsla, i
ByggaNytt: Japp, cirka dubbelt så stor/lång som pelaren. I mitt fall ungefär 250*150 * 5 mm på en 150 mm Lecavägg.
jejje: Tack Michael. Det var detta jag ville höra, murarna börjar imorn och det lär ju vara minus hela veckan. jag har garderat mig med antifrys, pressening och gasolvärmare. Borde funka då. Jens
gaia: [citat] Puts på cellplast är en sorts tätt plastputs och enl. min mening olämpligt för träväggar så det skulle jag inte vilja ha på ett gammalt trähus. Om man isolerar för mycket inifrån eller låter bli att värma i visa rum så fryser reveteringen/putsen bort dvs putsen torkar för långsamt och frosten spränger fuktig puts. Kolla på vilka dtällen ramlar putsen och fundera på
jeppeknaster: logan, använd sökfunktionen och sök på besta så hittar du nyare och bättre trådar. mvh jesper
menhir: Anaitis: Tack för din beräkning. Jag valde "Bärlina över fri öppning" i programmet och sedan angav jag bredden 14400mm (Riktig bredd är ju 7200mm, men de räknar på sadeltak så jag dubblade bredden för att få rätt bredd på "mitt" tak) och öppningen 7200 (21600/3=7200). Tak: plåttak utan isolering, lutning 15grader. Det enda alternativ jag får då är 115x630mm. Om jag istället
pirk: Du kan ta en spillbit, läkt etc och spika på bjälken längre fram som hållare tills brädet är monterat. När du kommer fram till infästningen flyttar du brädet vidare
smidifix: ja det finns ju så klart dubbelmuffar du kan sätta dit där du kapar röret. Jag tror det sitter i nån skarv där den inte är hel limmad utan att det rör sig i skarven när det kommer tryck från vattnet närman spolar.
kimpo: Jo, om man sätter kakel/klinker på en soluppvärmd yta. Då får man se till att tillföra lite vatten med jämna mellanrum. Betongen brukar ju inte ha samma temperatur som yttertemperaturen eftersom den lagrar värme alt kyla. Har du golvvärmen påslagen så håller ju betongen konstant mellan 20 och 30 grader.
daun: Jag har själv ett brant tak ca 40 grader och det ska på enkupigt lertegel.
Bloink: Inga problem med betongtak. Använde ett par rejäla plastplugg och lämpliga skruv. Har för mig att en brun plugg klarar 75 kg rakt ner. Hittade en tabell, hoppas någon annan kan tolka vilken enhet dom har angivit tvär-/dragkraft i?! http://www.gunneboindustrier.se/segbo/notesamp/internet/segbo00007.nsf/viewunid/195F27AA516952D7C1256BAA00411730/$file/Plastplugg.pdf
ppalm: om det är isoleringen i väggen så kan det vara följande Lamda värden dom menar. KL = teoretiskt isolervärde P = praktiskt isoleringsvärde med avslag för fukt (-W) //P
gaia: måste du ha spånskiva i golv?. Varför inte gjuta en plata på mark med isolering under och ingjutet golvvärme? gaia
LenaBenny: Är sugen på att sätta in ett takfönster i vårt Älvsbyhus, Höner. Dom har ju använt armerad plast till yttertak istället för råspont och jag undrar om det finns någon som har erfarenhet? Taket är ju rätt rassligt, hur stor är risken för läckor?
blackadder: om ni inte har lagt parketten än så kan ju stolparna sättas i stora fötter som stöder bra. dom döljs ju av parketten sen. alternativt en rörstump som stolpen träs utanpå.
Yrrol: Någon som har sovrum på andra sidan räck-väggen? går det att få bort allt buller-ljud måntro? Gillar inte alls tanken att bygga trappan på väggen av denna orsak. Ett räcke leder väl mindre men mer än inget räcke alls.. hum...
Styx: [citat] Det förutsätter att man skär ända ner till hörnet på takfotssidan.. (fast det var säkert det du menade - vill bara förtydliga) Jag har gjort en tankemiss med det åtskilliga gånger när vi satt Windy i gavlar :) Låt säg att det rosa är den delen du skall sätta upp. Skär man överskottet bara där räcker inte den andra biten till andra sidan. Man får liksom lägga till de
tob_ekl: Hej, Jag ska gjuta/flyta fall på en terrass jag bygger. Det är ett flerbostadshus och det här är en vind som blir lägenhet med terass. Underst är betongbjälklaget. Ovanpå det har vi nu monterat dit 50mm cellplastisolering (för utomhusbruk) som sitter hyfsat stumt och stadigt. Nu ska vi gjuta fallet mot brunn. När det är klart kommer gummifirman och lägger gummiduk. Ovanpå den blir
zankan: dörren är som sagt problemet. Väggens kosntruktion spelar mindre roll i detta fallet. Täthet uppe och nere. Släplister eller liknande behövs. Men svårt att få tillräckligt tätt för att få nån hyffsad ljudisolering
imported_Byggaren: Om det är spikat träpanel utanpå den f.d. fasadputsen, kan du glömma att ta fram putsen. Den blir inte hel efter rivning av träfasaden. Beroende på vilket sätt huset är byggt (sten- eller trästomme) finns olika tekniker för att putsa huset på nytt. Är det stenhus går det relativt lätt. Är det trästomme kan det bli lite mer besvärligt. Ett stenhus har bättre fäste och mindre