Hej!

Har letat febrilt på nätet och detta forum verkar vara det bästa, så jag provar.

Jag har för 6 veckor sedan flyttat in i ett 1 1/2 planshus från 1972, träkonstruktion rakt igenom och platta på mark.
Jag har sett att det är rätt så mycket sprickor i väggarna (sättningar?) och börjat fundera på om det är något fel i konstruktionen. Tycker att någon innervägg borde vara bärande då byggytan är ca 11x9 meter. Alla inneväggar ser klena ut (ca 7 cm tjocka) utom en vägg mellan kök och badrum. Tittade därför under underskåpen i köket och såg att väggen mot badrummet består av 4,5x18 cm (2x8 tum?) stående reglar på cc 60 cm, antagligen från byggnadsåret. Dock så är dessa kapade ca 2 dm ovanför plattan och svävar alltså i luften. Nyare reglar på 2x4 tum sitter fast bredvid de ursprungliga, dessa är dock kapade några cm ovanför plattan och svävar alltså också i luften.... Ingen golvsockel ligger mot plattan under dessa reglar. Så mina frågor:
1. Är dimensionen på de ursprungliga reglarna något som tyder på att denna vägg är/har varit bärande? Alla övriga innerväggar är mycket tunnare.
2. Är det brukligt att ha reglar som svävar ovanför plattan?
3. Riskerar väggen (och även övervången) ge med sig av tyngden från köksskåpen om inget görs?

Jag har kontaktat kommunens byggarkiv men hittar ingen ritning där det framgår om det finns någon bärande vägg, örutom att just nämnda vägg är dubbelt så tjockt ritad på planskissen.

Mycket tacksam för hjälp!!

Kan även tillägga att den nuvarande konstruktionen antagligen är från 2006 då nytt kök sattes upp i samband med en fuktskada i kök och badrum. 4 år tidigare var det också fuktskada i alla innerväggar och dessa byttes/reparerades. Jag har dragit slutsatsen att det är därför som de ursprungligar reglarna kapats och nya monterats bredvid, och vid andra fuktskadan 2006 verkar även de nya reglarna ha kapats utan att göra något mer ...

Låter onekligen osannolikt att man skulle kunna få den spännvidden på bjälklaget.

Det normala är ju att man har en bärande hjärtvägg, någorlunda mitt i huset. Den går då oftast i samma riktning som nocken. Mellanbjälklaget mellan första och andra våningen har ju i ett 1,5 planshus oftast en del av sina bjälkar som en del av takstolen. Därför går bjälklaget oftast i samma riktning som takstolarna.

Med vanligt träbjälklag tror jag att man max. kommer upp i 4,5 - 5m spännvidd.

Tack hempularen,

Ja, väggen jag pratar om går i samma riktning som nocken och ligger någorlunda i mitten av huset.
Huset står uppenbarligen upp och har inte rasat ihop under de 2 1/2 år som de kapade reglarna suttit där. Är det risk för att huset brakar ihop med tiden... Vem bör jag vända mig till för att reda ut en sådan här sak (dolt fel?)
Är inte mindre orolig nu, :(

Ta kontakt med en besiktningsman/konstruktör beroende av vad de säger så skulle jag kontakta säljaren av huset. Det låter inget bra alls.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.