Hej
Har ett 1,5 plans hus byggt i lättbetong. Vi vill öppna upp hjärtväggen som går på nedervåningen mellan kök och vardagsrum. Den är drygt 9 meter lång med två dörröppningar. Vi vill öppna upp 2m från ena dörren och ut till ytterväggen. Den bärande väggen består av 1 radigt tegel. Vet någon om man kan fästa balken utan stolpe i ytterväggen?
MVH
Har ett 1,5 plans hus byggt i lättbetong. Vi vill öppna upp hjärtväggen som går på nedervåningen mellan kök och vardagsrum. Den är drygt 9 meter lång med två dörröppningar. Vi vill öppna upp 2m från ena dörren och ut till ytterväggen. Den bärande väggen består av 1 radigt tegel. Vet någon om man kan fästa balken utan stolpe i ytterväggen?
MVH
Det funkar nog o ta hål i ytterväggen.
Pratade precis med kommunen om det krävs tillstånd för ingreppet.
Det krävs en bygganmälan med uträkning av balkens storlek osv. Räcker det med att skriva ut en hemmagjord uträkning från någon av företagen som säljer limträ?
Det krävs en bygganmälan med uträkning av balkens storlek osv. Räcker det med att skriva ut en hemmagjord uträkning från någon av företagen som säljer limträ?
Kommer att montera en limträbalk på 90 *225 * 2100mm. Det blir stolpe i båda ändarna, räcker det med en vanlig 45mm vid ytterväggen om denna bultas i ytterväggen och står på betongplattan? Eller krävs det limträ som då blir 90 * 90mm?
MVH
MVH
Har nu hackat bort lite puts för att se hur det ser ut. Från taket räknat ligger det en bräda på ca 2cm och under denna en tryckimpadbräda som är 5cm tjock (hammarbandet?)
Ska man såga av dessa vid öppningen eller bör hammarbandet bäras upp av balken för att staga upp resten av det?
Det vore synd att ha det kvar eftersom balken bygger mkt nedåt..
MVH
Ska man såga av dessa vid öppningen eller bör hammarbandet bäras upp av balken för att staga upp resten av det?
Det vore synd att ha det kvar eftersom balken bygger mkt nedåt..
MVH
Hittade en gammal ritning från när en vindskupa skulle byggas.
Där har man räknat ut takets egentyngd till 0,70 kN/m2
Last vid 37,5 graderstak med snö till 1,63 kN/m2
Måste detta tas med i beräkningen i programmet från martinssons trä?
Normal egentyngd verkar vara 0,50 kN/m2 Takets egentyngd vilar väl inte på hjärtväggen?
Det verkar klurigt...
MVH
Där har man räknat ut takets egentyngd till 0,70 kN/m2
Last vid 37,5 graderstak med snö till 1,63 kN/m2
Måste detta tas med i beräkningen i programmet från martinssons trä?
Normal egentyngd verkar vara 0,50 kN/m2 Takets egentyngd vilar väl inte på hjärtväggen?
Det verkar klurigt...
MVH
En 45x95 (ev nedhyvlad till 45x90) räcker gott och väl ifall den är bultad mot väggen med 3-4 bult. Då är det ingen risk att den böjer ut och knäcks.Tiger79 skrev:
Vad du kan råka ut för är att upplagskraften på limträbalkens ände blir för stor, pga att själva ytan för upplaget inte blir så stor.
Jag tror att ska klara sig, men ev borde någon som kan lite mer verkligen få bedöma detta.
Tack för svar.
Funderar på´att låta en arkitekt räkna på balken och stolpar men den jag pratade med trodde det skulle ta en dag att räkna ut det... Låter som väldigt lång tid för detta.
Limträ tillverrkarnas program bör väl räcka?
Men hur mycket av takets egentyngd vilar på hjärtväggen?
MVH
Funderar på´att låta en arkitekt räkna på balken och stolpar men den jag pratade med trodde det skulle ta en dag att räkna ut det... Låter som väldigt lång tid för detta.
Limträ tillverrkarnas program bör väl räcka?
Men hur mycket av takets egentyngd vilar på hjärtväggen?
MVH
Tiger79 skrev:
Anlitar du en arkitekt för att göra konstruktionsberäkningen lär det nog ta minst en dag för denne att komma fram till resultatet. Det är ungefär samma sak som att ta en skräddare för att laga symaskinen. H*n kan kanske klarar det, men h*n är troligen inte utbildad för det.
Du ska söka efter en byggnadsingenjör. Arkitekterna är bra att ha till att rita hus, men de har ingen större kunskap i konstruktionsberäkning. En ingenjör klarar det på < timme med rätt beräkningsprogram i datorn och på ett par timmar med en helt igenom handjagad beräkning på papper med penna och miniräknare.
Ska du göra ett så stort ingrepp i bef. konstruktion krävs en ordentlig lastnedräkning för att hamna rätt. Ungefärligt rätt kan du hamna om du låter någon fackman på plats ta en titt på det och utifrån fackmannens erfarenhet i liknande fall komma rätt. Det svåra blir att bevisa för den som sitter och bedömer det på kommunen att det är rätt.
Det finns inga genvägar med program från olika håll för att komma rätt. Det kräver kunskap för att göra det. Programmen ska ses som en hjälp till de som redan kan konstruktionsberäkning.
Och tacka 17 för att limträbalkstillverkarna tillhandahåller tabeller och program för sina produkter. Annars får de inte sålt några balkar. Men hur många balkar blir rätt dimensionerade med den hjälpen av de som inte är hemma på konstruktionsberäkning? Knappast någon, om det inte gäller väldigt enkla upplagsfall med väl specificerad last/m.
Jag ser också av ett svar du redan fått att man varnar dig för att ytan kan vara för liten på upplaget även om stämpen håller för knäckkraften. Det finns en ände i den andra änden oxå på stämpen. Blir det för stort tryck i toppen blir det lika stort stämptryck i botten och det ska i sin tur ner på den yta som stämpen står på. Vad tål den ytan?
Så till din fråga.
Den är omöjlig att svara på. Det beror på var hjärtväggen står exakt i förhållande till ytterväggarna, vad som vilar på den, osv. Är det t.ex. ett 1½-planshus med ramverkstakstol är det inte bara taket den bär. Den bär också en del av lasten på vindsbjäklaget. Takets egentyngd i sin tur, är bara halva frågan, eftersom det handlar om vertikala krafter, där snö och andra hänsyn inte tas. Det finns även horisontala krafter som påverkar takstolen via högbenen till upplagen.
Jag tycker det här forumet är toppen om frågorna är väl specificerade, men inte om den som frågar inte vet vad det handlar om. Det går m.a.o. inte att ge råd och ta ansvar för dem när det gäller konstruktion om man inte vet detaljerna. *skakar på huvudet och drar mig ur*
Ja just det, självklart... Även om jag nu inte råkade tänka så långt.imported_Byggaren skrev:Jag ser också av ett svar du redan fått att man varnar dig för att ytan kan vara för liten på upplaget även om stämpen håller för knäckkraften. Det finns en ände i den andra änden oxå på stämpen. Blir det för stort tryck i toppen blir det lika stort stämptryck i botten och det ska i sin tur ner på den yta som stämpen står på. Vad tål den ytan?
Det är ju en anledning god som någon att få en som är van och kunnig att titta på ditt problem och inte förlita sig på ett forum som detta.
Det som pelarna ska föra över lasten till är en betongplatta så det ska inte vara något problem.
1,5 plans villa med ramverkstakstol.
Tack för tipset om byggnadsingenjör, men då jag sökt förgäves efter konstruktörer och ingenjörer utan att hitta någon...
Konstruktörer slås upp under arkitekter i mina kataloger.
Tar mina egna beslut men man kan få tips här.
1,5 plans villa med ramverkstakstol.
Tack för tipset om byggnadsingenjör, men då jag sökt förgäves efter konstruktörer och ingenjörer utan att hitta någon...
Konstruktörer slås upp under arkitekter i mina kataloger.
Tar mina egna beslut men man kan få tips här.