Vi har rivit ner väggarna på vår övervåning då vi tyckte att 5 cm isolering och ingen luftspalt inte var riktigt bra.. :) Nu står vi där och ska sätta upp en ny vägg men då huset är från 1923 så är ju inget rakt i takstolskonstruktionen så den kan vi inte utgå ifrån.

Hur får man lättast väggen i rät vinkel? Några smarta tips?

Pythagoras sats, om du inte har en vinkel i lådan.. Eller vad menar du ??

Redigerat:
Jo det var så jag menade. Har varit inne på detta med pyttes sats men funderade på om det fanns något annat smidigt sätt. En vinkel får väl vara rätt stor för att fungera på en vägg?

Tja, 3+4meter på vinkeln, så har du 5 på diagonalen, det borde räcka,
Lite mindre , 80+60 cm, ger en meter på diagonalen
Det är väl "standardvinkeln" jag brukar använda.
Annars får du ta till miniräknaren,
Sen beror det väl lite på övervåningen, och hur väggen ska gå, ibland kan det vara bättre att överge exakt rätvinklighet, och följa en annan vägg,
Ex, 3.8 m eller nåt från gavelväggen, sen får vinklarna bli som de blir, men åtminstone 2 väggar blir parallella..
Ett tips vid sneda väggar : Undvik mönsterpassning på tapeterna... :-)

Det var bra svar! Tack snälla. Nej mönsterpassning tror jag vi hoppar.. Blir vita väggar.. =)

Och så kan du kryssmäta, dvs att båda diagonalerna är lika långa och märka ut hörnorna på golvet hur rummet blir i fyrkant med t.ex. tejp. Men det utgår från att väggarna är lika långa.
Men jag håller med tidigare notering att man ibland vid renovering får utgå vad som är praktiskt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.