Hej alla husbyggare!
Jag är ny i forumet och har en fråga som jag inte vet riktigt var den hör hemma så jag ställer den i den här avdelningen. (Moderatorerna får hemskt gärna flytta den till rätt avdelning om misstag har skett).
Min fråga lyder såhär:
Jag bor i en 2-rummare på bottenplaten som har ett vertikalt avloppsschakt som löper från tak till golv i mitt vardagsrum. Schaktet är kvadratiskt och är inbyggt i väggen mellan vardagsrummet och toaletten (se bifogad bild) och innehåller hela husets vertikala avloppsstam.
Dock verkar detta schakt vara rejält dåligt isolerat för jag hör rätt kraftiga spolljud varje gång någon ovanför mig spolar eller går på toaletten. Och det är rätt ofta....
Då jag knackar på schaktets väggar ekar det rejält från de tunna gipsskivorna. Det verkar inte finnas någon isolering mellan röret och väggen och helt klart verkar själva röret inte vara särskilt välisolerat om det nu ens är det.
Vad jag undrar är om det finns några bestämmelser kring ljudisolering av invändiga avloppsrör eller om det ens görs överhuvudtaget.
Till saken hör det också att lägenheten är nybyggd och jag har fortfarande garantin kvar hos PEAB som byggde lägenheten. Är detta något som täcks av denna garanti?
Väldigt tacksam för svar!