Nu har jag kommit lite längre i mitt funderande kring min megatakkupa som jag ska bygga. Jag kommer ta bort tre takstolar och bygga ett "hus på huset", vi har betongbjälklag som tål massor, så denna konstruktion ska inte vara någon fara enligt grannar som gjort liknande.
Tanken är att ansluta till befintliga takstolar på sidorna, därav snedväggen "närmast kameran".
Jag bifogar en jpg och en sketchup-variant om någon vill åka runt i min konstruktion.
"Takstolarna" består av 315x90 limträbalkar, påsalade med snedsågade 170-reglar för att få till tillräcklig taklutning för plåttak. Den stående 170-regeln rakt över är mer för stabilitet än för att bära.
De yttre väggarna består av 145

r, på lite svåra avstånd eftersom fönstren ska in där, men jag har försökt göra så många utrymmen som möjligt cc60 för att förenkla isoleringen. Överst står en infälld 220:a med ett liggande hammarband ovanpå för att bära takbjälkarna, spännvidden är totalt 6 meter.
Ser det ut som jag gjort några grova missar? jag har försökt räkna på dimensionerna på limträbalkarna men är inte 100 på att jag dimensionerat rätt. Jag kommer att låta en konstruktör titta på det, men jag vill minimera den typen av kostnader och detta är baserat på en grannes godkända konstruktionsritningar, han har gjort en liknande variant.
Jag har som ni ser inte ritat allt, för det blir så trångt då, konstruktionen är ju likadan åt båda hållen så här borde man se det som behövs.
Tack på förhand!