Hej,

Jag skall rusta mitt kök och har rivit köksinredning. I ett av hörnen går skortstenen från källaren upp till taket. I detta hörn var det inklätt i gipsskiva som jag tog bort för att undersöka utrymmet. Bakom gipsskiva sitter det en vit mineralliknande skiva som det står "CAPE BOARDS MASTERBOARD 254622" på. Den är vit med en struktur som liknar en strukturtapet. Som sagt vit.

Det jag oroar mig för är att detta är någon form av asbestskiva. Vet inte när man byggde skorstenen. Huset är från 1973 och misstänker att man då även installerade skorsten. Men som sagt vet inte säkert.

Någon som vet hur man kan identifiera skivan i fråga? Andra tips?

Har skruvat tillbaka gipsskivan igen utan att skruva i skivan bakom.

Stort tack på förhand!

• IMG_0419.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0418.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inget att oroa sig för om det nu skulle vara eternit, den gör ingen skada där den sitter. Snarare är det så att det är ett av de bättre materialen för ändamålet.

Masterboard finns ju idag, defintivt inget asbest i den. Men det kan ju vara trickigt att veta vad de hade 1973.

Som sagt OM det är asbest i den så är det ju ingen fara att den sitter där. Det är bara om du av någon aledning skulle vilja såga i den eller liknande som det kan vara farligt.

Finns det något sätt att identifiera en gammal skiva på namn och nummer?

Vore kanon att veta vilket material det är.

Bara en sista koll. Inget sätt att identifiera en skiva om den är farlig eller ej?

Tekniken att skriva produktnamn med bläckstråle är betydligt nyare än 1973. bara som en tankeställare !

Enl. broschyren om Masterboard från Ljungbergs (som är återförsäljare i Sverige) har Masterboard tillverkats sedan 1978 och det står också:

http://www.ljungberg.se/broschyrer/masterboard.pdf

Masterboard är uppbyggd av kalciumsilikat (kalk, cement och kisel), vermikulit,
glimmer och är armerad med cellulosafiber. Vid dammande arbeten skall
dammutsug och/eller dammfiltermask typ P2 användas. Ytterligare information finns
i separat datablad om hälsa och säkerhet som kan rekvireras från Promat (se
baksida). Några direkt farliga ämnen finns ej i skivan och den avger ej heller några
mätbara emissioner (provad enligt SP metod 1598).

Jag har inte hört talas om att Masterboard ska ha innehållit asbest.

/Ingenjören

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.