Tack för alla svar och tips! Ska dit idag och titta och knacka på vägen. Ska även kolla med styrelsen om de har ritningar där det går att se om väggen är bärande eller inte och om den innehåller några ledningar. Vi har bestämt oss för att inte ta lägenheten om väggen är bärande eftersom det blir så dyrt och bökigt att ta ner. Hoppas alltså på att den inte är det! Vad skulle det då på ett ungefär kosta att ta ner den om den inte är bärande? Någon som har en aning? Och hur gör man om den innehåller el-ledningar? Då blir det väldigt dyrt om man ska dra om dom kan jag tänka mig?

Någon el lär där ju vara i väggen, men det tror jag inte behöver vara så blodigt, inte i förhållande till själva rivningen av väggen. kanske 3 - 5000.

Mikael_L
Jag är inte säker, men du måste kanske ha föreningens tillstånd att ta ner icke bärande väggar också. Kan ju vara bra att kolla upp innan ni köper. ;)

Mikael_L skrev:
Jag är inte säker, men du måste kanske ha föreningens tillstånd att ta ner icke bärande väggar också. Kan ju vara bra att kolla upp innan ni köper. ;)
Det är mkt troligt att de måste ge sitt tillstånd.
Man äger ju inte lägenheten, bara rätten att bo där.

Väggen är inte bärande! Vi har varit och kollat nu och enligt den nuvarande ägaren är den inte bärande det utan det är tydligen två grannar med likadana lägenheter som har gjort precis samma sak som vi tänkt oss och tagit ner just den väggen. Även de som bor där nu hade funderat i samma banor. Så nu är vi jätteglada men undrar nu hur man ska gå till väga. Vi vågar inte ge oss på det själv eftersom vi har noll erfarenhet av renovering. Så vem ska man anlita? En snickare? Det fanns ett el-uttag i väggen, hur gör man när man drar om el-ledningar? Öppnar man upp och petar in dom i väggen närmast eller hur går det till?

Hempularen, menade du att det kostar 3-5000 och dra om om el-ledningar eller totalt för alltihop?

Och en elektriker!

Börja med att ta kontakt med styrelsen och inhämta deras tillstånd.
Du har tur som bara har ett vägguttag i väggen. Matningen till detta uttag kommer med största sannolikhet från takdosan. En omkoppling där och uttaget är strömlöst.
En mindre byggfirma eller en snickare kan hjälpa dig att plocka ner väggen. Ett enkelt arbete som inte torde kosta mer än det som nämnts ovan.

Tack för svaren, vi ska göra som du skrev JanneL.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.