Hallå alla kluriga träbyggare!
Jag har ett hus som är utbyggt i vinkel och jag nu tar ner den del av den gamla ytterväggen som utbyggnaden ansluter till. Väggen har naturligtvis utgjort bärlina för golvbjälklaget på det 1/2 plan som finns ovanför, och som ersättning blir det en limträbalk som är dimensionerad enligt konstens alla regler och utan problem. Dock är det så att det närmast under golvreglarna ligger en gammal 2x4" (bärlina) som blir väldigt bökig att ta bort och jag tänkte mig låta den vara kvar och bygga på med limträbalken under 2x4". Räknar man lite på böjskjuvspänningen och skruvar/spikar ihop ordentligt så borde den kunna hjälpa till lite på styvheten.
Beräkningen av balken säger minsta upplag på 47mm, men konstruktionen är sådan att det blir praktiskt med upplag som är 145mm, väl tilltaget alltså.
Nu till problemet: När jag ska göra upplag för limträbalken vill ja ju att den ska ligga dikt an från två håll: både uppåt mot 2x4 och nedåt mot själva pelaren. Kan man tänka sig att lägga motgående kilar mellan upplagspelaren och limträbalken för att åstadkomma detta? Hur förankrar man dessa på ett bra sätt i sådant fall?
/RedTop