Hej!

Sätter upp kantlister i vår tvättstuga mot en dörrsmyg. Jag fäster det med PL600 och pressar ihop det med tvingar. Hur länge behöver jag låta tvingarna sitta i press? Vill fortsätta med övriga lister så fort som möjligt och har inte fler tvingar :)

Produktbeskrivning: ".../omedelbar vidhäftning som gör det möjligt att limma upp tyngre föremål direkt på vägg utan stödfixering"

Så de ska väl räcka med att du pressar ihop styckena med tvingar, sen kan du ta bort dom igen.

Annars är härdtiden 24-48 timmar, om det var det du ville ha reda på.

PL600 är vattenbaserat och funkar sisådär. Ska du har spik på tub så köp PL400 istället.

PL600 har en draghållfasthet på 220N/cm2(trä/trä) jämfört med PL400's 280N/cm2, ingen överdrivet stor skillnad alltså och båda duger mer än väl till att fästa lister med.

Den stora skillnaden mellan PL400 och 600 är användningsområdet, inte hållfastheten. PL600 som är vattenbaserat bör ha åtminstone en sugande sida för att härda ordentligt medan PL400 fäster på allt.

Läser man på tuben, eller frågar alltiallot på bygghandeln, så är det himla bra, snabbt och starkt..
Provar man själv, så upptäcker man att det krävs stöd ganska länge under torktiden, åtminstone vid listning, över natten brukar vara tillräckligt,

muruc skrev:
PL600 har en draghållfasthet på 220N/cm2(trä/trä) jämfört med PL400's 280N/cm2, ingen överdrivet stor skillnad alltså och båda duger mer än väl till att fästa lister med.

Den stora skillnaden mellan PL400 och 600 är användningsområdet, inte hållfastheten. PL600 som är vattenbaserat bör ha åtminstone en sugande sida för att härda ordentligt medan PL400 fäster på allt.
+ ont i pallet av det ena limmet.

muruc skrev:

Fast i verkligheten tycker jag att skillnaden i styrka mellan pl400 och pl600 är mycket större än då. Pl600 tycker jag är rätt kasst rent ut sagt. Däremot har plastic padding ultra, ett vattenbaserat lim som knappt luktar, fäster fast och håller fullt tillräckligt för tex lister.

Tänkte bara nämna att jag efter rekommendation valde Sikabond 500 och den fungerade utmärkt. Listerna sitter nu som berg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.