X
x-amin: Jag sparar bra på detta ingrepp.. Skorstenen är ca 130 år gammal. Stensatt..
4 svar · 5,5k läst
·
S
Style: Hejsan, Ja det stämmer bra , dom väggarna är av samma tjocklek! =)
3 svar · 1,4k läst
·
G
Gladh: Jag pratade med en byggnadsingenjör som räknade fram för vårt hus. 1½ plans 70-tals villa med betongpannor och en spänvidd på takstolarna på 7.5 meter. Vi ville öppna upp mellan kök och vardagsrum och precis där så gick hjärtvägen och för att öppna upp den 5.5 meter som vi ville så räknade han fram följande: "Balken blir en HEA 180 med pelare av VKR 70x70x5 mm vid cirka 5,6 m
1 svar · 5,2k läst
Solrosen
Solrosen: Ok, om vi vänder på steken: Ponera en murad kallmur, med fyllnadsmassa/jord bakom. Vad har insidan för yta? ;-)
6 svar · 5,7k läst
J
Jan-Å: Det har nyligen diskuterats i en annan tråd, meningarna var delade men jag (och som jag minns det, majoriteten av inläggen) ansåg att tjäran ska tas bort innan man börjar med nya golvet.
2 svar · 2,0k läst
Korp-Johan
Korp-Johan: Hej frav. 2-3 cm på 5 meter? Vad är det att bråka om? Lägg en gran-bräda i solen någon timme ska ni se på grejer! Givetvis finns det olika klasser. Man får vad man betalar för. Men även prima virke går att sabba om man behandlar det felaktigt. Att välja själv är givetvis bäst, som Jan-Å skrev, men bli inte förfärad om det är lite vridet, så länge det inte är för mycket
2 svar · 3,9k läst
Korp-Johan
Korp-Johan: Hej skogsmullan. Du måste börja från början och fixa sviktandet och underlaget innan du ens funderar på att lägga golv. Allt spricker, krackelerar, med fuktskador och stora kostnader till följd. Ledsen att vara bringare av dåliga nyheter, men felaktigt byggda våtrum är farligt! Om du inte är kanonsäker, bör du be ett certifierat proffs kolla, innan du ens påbörjar något. Kanske
1 svar · 1,2k läst
Stringfellow Hawke
Stringfellow Hawke: Jag skulle dock inte bila själv, lägg pengar på en håltagare om du har möjlighet. Jag tog upp ett 120-hål och ett 80-hål till en wc nyligen och fick betala "minimidebiteringen" 2500 kr, men jag tycker klart att det var värt det mtp att det var 400 mm tjockt valv! Väl spenderade slantar...
6 svar · 3,1k läst
·
N
niblom: Hej, Håller på och renoverar och vill ha pärlspont i huset. Har köpt vanlig men det tar sjukt lång tid att måla (mest för alla lager och torktid). Kan bara måla 1,5 paket åt gången. Finns det färdigmålad pärlspont att köpa? Vill helst ha helvit. /N
0 svar · 2,3k läst
S
stedevil: [citat] Du skriver massor med kloka saker, men just det där verkar lite konstigt. Eftersom trä börjar svikta långt långt före brottgränsen så dimensioneras det väl alltid efter max nedböjningsgräns i hus, inte efter brottsgräns? Så den faktiska brottsgränsen ligger väl nämare 50-100% bort om nedböjningsgränsen ligger på 5% säkerhetsmarginal? Hade man dimensionerat efter 5%
14 svar · 14,2k läst
D
dahl: Hej, Det visade sig vara lättbetong. Skåpet sitter nu uppe och håller sig förhoppningsvis kvar på väggen :) Tack alla för era råd! Mattias
9 svar · 9,8k läst
M
Mats: De skivorna har diskuterats tidigare och precis som Krawk säger så är de porösare och mer svårjobbade än de vanliga. Jag rekommenderar att ni tar deras vanliga skivor istället
2 svar · 2,5k läst
K
Krawk: Ja. Och nej. Böjstyvheten beräknas likadant. Är enbart beroende av geometrin. Dock så är limträ både starkare och styvare än vanligt konstruktionsvirke. En 100x200 limträbalk är alltså starkare än en geometriskt identisk balk av rent virke. Se BKR kap.5 För att dina två träbalkar skall fungera som en enda hög balk krävs det dock att dessa är mycket ordentligt ihopfästa. Även
7 svar · 14,8k läst
·
estwing
estwing: dom sitter ihop bara för att om man har högre väggar så kan man *skjuta* ut den ena. precis som en stege... mvh snickar estwing
6 svar · 5,0k läst
chrille112
chrille112: Breddningen skulle vi vilja göra hur som helst, för att få en bredare hall. Jag funderade på att gjuta plintar, det är väl bra? Har läst att man ska ha en rörelsefog mellan olika grundtyper. Vad innebär det i praktiken? Nu står huset på granitblock, det kanske räknas som samma grundtyp eller? Ska ta kontakt med någon snickare om konstruktionen. Om vi skulle göra allt själv, tror ni
9 svar · 1,8k läst
·
K
Krawk: Det är alltså en befintlig balk? Har det suttit en pelare i mitten eller har den alltid varit underdimensionerad? Det skall nog rätt mycket till för att du ska få en sådan förstärkning bra, men om du kan göra jobbet själv så är det kanske värt ett försök. Annars kan du ersätta limträbalken med en stålbalk som kan bära med en lägre profil. Iaf. För att ditt stål skall göra
1 svar · 5,0k läst
A
Alexandersson_1: Hej! Menar du sådan sten som dom har på tennisplaner? Om det är det så prata med Lawnit som bygger tennisplaner, det finns även en typ av gummi som finns i olika färger. Jag tror att det var programmet Bygglov som fixade en lekplats åt en rullstolsbunden i detta gummi material Mvh Alexandersson_1
2 svar · 6,8k läst
G
Gabbe1: Funkar utmärkt med Ø10mm Blocken har ju två "diken" där du lägger armeringsjärnen, och dessutom ska man ha ca 10mm murbruk mellan blocken så järnen får plats utan problem.
1 svar · 2,4k läst
M
Mats: Beräkningarna utgår ju från att man inte går upp och skottar vid behov heller.
6 svar · 4,1k läst
K
Krawk: Även syllisolering av gummi skall enligt tillverkarna vara kapillärbrytande. (Konstigt vore väl annat. Gummi är ju ett hyffsat tätt material.) Om det sedan stämmer eller inte finns det säkert skiljande åsikter om. Kan möjligen tänka mig att den lättare blir skadad eller torkar ut med tiden.
7 svar · 8,2k läst
K
Krawk: Plasten brukar man som sagt inte ha när det inte är uppvärmt. Sätt en "hård" vindskyddspapp eller liknande om du vill ha en dammspärr. Ångbroms är kanske ett alternativ annars? Isoleringen kommer mer eller mindre att fungera på "båda hållen", eller hur man nu ska säga. På sommaren kommer den varma sidan att vara utsidan osv. Det är ju inte heller några större fuktkällor inne i
5 svar · 4,2k läst
C
cheetah1: Det var väldigt, ingen som har en susning? Då är det väl bara att ta fram kofoten då.. Den är ändå rätt rutten, så det är ganska så dags..
1 svar · 724 läst
titanium
titanium: Ingen som har lagt med detta virke ?
1 svar · 2,6k läst
M
markr: Hej! VI har lite gammal fuktskador i vår takkupor - ett par virke (ursäkta, vet ej om det finns en tekniskt term för vilka de är - jag är engelskman!) måste bytas ut, samtidigt som några pannel på fasaden måste bytas ut. Har öppnat upp från insidan och konstaterat att det blir lättast att fia från utsidan. När jag riv allting, så märkte jag att vi hade någon sorts brandgips
0 svar · 1,4k läst
E
esara: Tack! Det låter lovande. Nu kommer nästa fråga. Går det att sätta upp väv på de tapeter jag inte rivit ner, eller måste jag först sätta nya gipsplattor på alltihop? Enligt diverse återförsäljare kan man inte sätta väv uppe på tapeten, men jag tycker det låter lite märkligt.
2 svar · 1,3k läst
P
Anonymiserad 23608: Det beror på vilket bruk ni använder till gjutningen. Använd ett ROT-bruk så slipper ni vänta i flera månader på att betongen ska krympa färdigt.
1 svar · 1,8k läst
5.2 racing
5.2 racing: One strike filler, eller amerikanarn som vi kallar den haär nere, funkar klockrent.
2 svar · 2,0k läst
S
Sonoma: Återigen: tack för bra svar! Jag visste verkligen inget om ventilation tidigare, men börjar lära mig mer och mer...:-) Om jag förstått det rätt så var det fel av nuvarande ägare att byta till fjärrvärme utan att förändra ventilationen. Vi kan ju mycket väl byta till t ex FTX om det behövs. Frågan är om det kommer vara tillräckligt i och med att det saknas ångspärr? Eller
9 svar · 7,0k läst
FredrikR
FredrikR: Om du inte vill bygga, så kanske IKEAs hyllserie 'Lack' kan vara nåt för ändamålet? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60103632
1 svar · 2,7k läst
·
ByggBert
ByggBert: Enligt stadgarna ska förändringar anmälas till styrelsen i föreningen :)
5 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.