Vi har en furutrappa byggd 1979 som knarrar lite väl mycket när vi går i den.
Jag har kommit fram till att det är mellan trappstegen-vangstyckena knarret kommer, och detta är på alla trappsteg! (inte mellan vangstycke vägg alltså)
Kan det vara lim mellan trappsteg-vangstycke som knarrar eller bara skarvarna i allmänhet?

Är det någon som har tips på hur man kan undkomma lite knarr?

Jag tror trappen ligger i spänn på något vis.

Kan man åtgärda det med någon bra metod? Eller är det bara att kämpa på tills man fått den att sluta knarra?

Tror nog aldrig trappan kommer att sluta knarra. Har fått för mig att spruta in siliconspray är en lösning.
Dock är jag allt ifrån säker på resultatet. Har själv en trappa från 40-talet som också den är väl högljudd. Man kanske skulle kunna prova på ett steg.

Skaffa en spruta med kanyl, fyll på med PU lim, borra små hål mellan vagn o trappsteg och spruta in det expanderande limmet. Kan det vara en lösning kanske ??

Staffan

Bumpar tråden lite, jag har ett relativt nybyggt hus från 2006, min trappa smäller o knakar, hur åtgärdar jag det. Det är en träkåk byggd av Småa, pilgrimstahus. Nån som vet?

Hej har du en trapp med en trälist under stegen som är för barnsäkerheten, är den skruvad prova med att släppa något varv på skruven för ibland är det den listen som knarrar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.