Hej.

Renoverar garaget och väggarna är mycket ojämna och putsade. Vill "limma" spånskivor mot putsen. Men vad ska man använda för nåt? Kan inte skruva p.g.a. att det skiljer upp till 2cm från våg. Och vill inte heller bygga en ställning.

Mikael_L
Om det är en putsad vägg, är du säker på rH alltid är tillräckligt lågt för att ha spånskiva mot?

Nej det är jag inte. Men det blir mycket lättare att fästa saker. Garaget är tätt i övrigt.

Mikael_L
Ja, jag bara tänkte, inte kul om väggarna möglar.

Om det t.ex. är ett sutteränggarage så är det risk att markfukten håller väggarna fuktiga.

håller med Mikael_L spånsikvor är nog ingen bra idé. Möjligen plywood, men jag är ialla fall tveksam till att limma direkt mot puts. En vanlig lösning annars när man sätter direkt mot puts och det är ojämt är att smeta på gips som man blandar själv och skruvar lite där det går med spikplugg.
Själv skulle jag reglat ut och lagt distanser bakom reglarna så att väggen blir i lod räcker med tunna glesläkt och sedan skruvat plyfa på. Då får man luftspalt med cirkulation om man sparar några centimeter mot golvet.

Om man ska tilläggsisolera en lättbetong vägg som är putsad, måste/bör man då göra detta med en luftspalt mellan reglarna(plåt)/isoleringen och den putsade lättbetong väggen? Känner till att det är rekommenderat att lägga tilläggsisoleringen på utsidan, men det är inte genomförbart (tycker jag). Det är dessutom i ett ouppvärmt garage..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.