13 483 läst ·
5 svar
13k läst
5 svar
¨Ritning till hundgård
Snälla alla duktiga "snickare". Jag vill bygga en hundgård till min hund som är trött på sitta fastbunden i trädgården
Jag har aldrig byggt nåt så "stor" och vet inte vad jag måste tänka på när det gäller själva byggmoment. Allt om grus, nät, höjd det förstår jag men hur är det enklast att sätta upp "ramen". Måste jag gjuta? kan man göra enklare den moment med till exempel pelarna direkt i marken eller på annat sätt föranklad utan att gjuta? hur stora skall varje sektion vara? hur gör man för att få dit en dörr? osv.
Stor tack för all hjälp jag kan få.
Ha en trevlig sommar
Stor tack för all hjälp jag kan få.
Ha en trevlig sommar
Hunden är en Baset griffon petit, jakthund, som helst vill vara ute, han en mankhöjd på ca 38 cm. Vi tar promenader med honom 3 gånger o dagen så han borde kunna klara sig från morgon till kväll. Han rymmer nog inte men kommer säkert att gräva så jag vet att jag måste ha nät under, med en höjd på ca 2 meter borde han hålla sig inne. Vi tänkte ha en del med grus och en annan med kanske lite gräs men med tanke på att det inte blir geggigt på hösten eller vid regn.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
En jakthunds tassar/trampdynor mår ganska bra av att ha grus i hundgården, så att dessa håller för jakt när det sedan är dags för detta. Satsa på grovt grus.
Många "grundlägger" sina hundgårdar på slipers eller byggtimmer. Men det där med grävbenägenheten kan ställa till det då du kanske inte får ner dessa i backen tillräckligt djupt. Sedan reglar man bara upp, eventuellt i tryckat virke, samt slår på nät. Mycket svårare än så behöver det inte vara.
Nu finns det väl lite "djurhållningsregler" om en hundgårds storlek, som jag inte kan. Men hellre stor än liten. Samt plats för hunden att ligga på, inne såväl som utomhus, samt skuggplats för sommartiden.
Många "grundlägger" sina hundgårdar på slipers eller byggtimmer. Men det där med grävbenägenheten kan ställa till det då du kanske inte får ner dessa i backen tillräckligt djupt. Sedan reglar man bara upp, eventuellt i tryckat virke, samt slår på nät. Mycket svårare än så behöver det inte vara.
Nu finns det väl lite "djurhållningsregler" om en hundgårds storlek, som jag inte kan. Men hellre stor än liten. Samt plats för hunden att ligga på, inne såväl som utomhus, samt skuggplats för sommartiden.
Klicka här för att svara