Hej, jag tänker bygga ett hus ovanpå ett befintligt betongtak, (fd maskinhall). Hallen är oisolerad och ouppvärmd.

Ska jag isolera över- eller undersidan av betongen?

En vanlig husgrund isolerar man från undersidan, och jag tror att du måste göra likadant här och vara säker på att det inte finns fukt kvar innan täcker ovansidan.
Fukten stiger väl uppåt? Har aldrig stött på problematiken och hör gärna vad någon mer kunnig än jag, säger i ämnet. Intressant!
Johan

Betongtakets kant där det möter väggen kommer att bli en köldbrygga om du isolerar undertill. Jag hade ställt den nya konstruktionen ovanpå den befintliga, på det sättet kan du få all isolering att mötas på bra sätt utan att få kondenseringsplatser inuti konstruktionen.

Wodda. Kan du utveckla? Fattar inte riktigt vad du menar. Gjuta ny isolerad platta ovanpå det befintliga taket? Sätter man isolering under det nuvarande ända ut till väggen, och den nya väggen ovanpå en bit in,blir det väl likadant som en vanlig husgrund?:confused:
Hur skall han få isolering under fötterna?
Johan

Tack för synpunkter, ett speciellt läge som ingen riktigt varit med om. Kanske kan man fodra runt om med isolering utanför betongen för att ta bort köldbryggan. Jag vill inte gärna höja för mycket som det ju blir om jag måste anordna luftspalt och en ny "bottenplatta" ovanför befintlig.

eldhed.
Jag har slut ideér, men följer nyfiket ämnet.
Johan

Nu har jag tänkt igenom konstruktionen. Jag tänker bygga med Besta-block på det befintliga oisolerade betongtaket.

Jag har bestämt mig för att isolera undersidan av taket med en krans runt om för att undvika köldbryggan.

Ny fråga uppstår då, ska jag helt utelämna isolering på ovansidan eller ska jag isolera med tex 90 mm mellan golvbjälkarna?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.