Hur grova takreglar ska jag sätta och hur tätt på min blivande vedbod med ett lutande tak?bodan är bara
185 bred så det blir takspannet.....sen så är den 2.5 m lång.
/
M

J
Beror ju lite på hur tätt du vill ha mellan dem.

2 x 6 borde ju räcka fint med cc 600

ok..vad bör jag sätta för grovlek och avstånd på ströläkten(visst heter det så..dom som går tvärs reglarna)?Hade
tänkt sätta tp20 som tak på...
/
M

liggande 45X70 cc 60 har jag för mig att jag körde med

Skogsindustrierna har en lathund på

http://www.skogsindustrierna.org/Li...ent.asp?archive=3&directory=749&document=9001

Där finns en tabell över dimension på virket beroende på spännvidd, snözon, virkeskvalitet och CC.

Hur tänkte du bygga taket? Vilken taklutning? Tänkte du lägga råspånt/takplyfa med papp, eller oljehärdad board som undertak, eller skippar du undertak helt och lägger läkt + plåt ovanpå takbjälkarna? På armats hemsida står det att läkten ska vara minst 45x70 om man har board som undertak (som ju inte bär något, så det blir motsvarande om du lägger läkten direkt på bjälkarna.

man tackar, jo det blir nog endast plåt på läkten då det ska vara en "luftad" vedbod. Får nog köra på 45x70 då. Någon
som har tips på hur man ska göra med väggarna....liggande eller stående panel?luftglipor?vad bör man tänka på`?
/
M

Redigerat:
Väggarna är väl bara att köra vidare med luftad konstruktion. Ett alternativ är att sätta 45x45 spikreglar vågrätt på CC 600 på de stående väggreglarna. Sen spikar man vanlig stående ytterpanel på dem, precis som om man skulle satt lockläkt, men skippar lockläkten. Då får man en fin luftningsspringa mellan varje bräda. Min vedbod ser ut ungefär så, och har dessutom inte vägg riktigt upp till taket och den fungerar.

Man vill ju helst inte ha veden direkt på marken. Ett alternativ som inte är så trevligt att gå på, men som luftar bra är att lägga reglar på cc 450 eller liknande och sen sätta lägga stängselnät (så'nt där som har kvadratiska maskor på sneden, c:a 5 cm stora) ovanpå som veden får vila på. Man kanske kan kombinera och köra råspåntgolv där man vill kunna gå och nät vid sidorna?

anders:har du någon bild på din vedbod?
/
M

Mikael_L
trojlee skrev:
man tackar, jo det blir nog endast plåt på läkten då det ska vara en "luftad" vedbod. Får nog köra på 45x70 då.
45x95 eller 45x120 skulle nog jag använt, 70 känns klent, även med så kort spännvidd. 45x120 kanske klarar cc120 dock.

Mikael_L skrev:
45x95 eller 45x120 skulle nog jag använt, 70 känns klent, även med så kort spännvidd. 45x120 kanske klarar cc120 dock.
På läkten?
Eller menar du takreglar?

Jag har TP20 på altantaket som ligger på 28x70 (cc600), det är reglat cc750 (udda mått men så blev de) under läkten.

Mikael_L
Takreglarna, menar jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.