5 721 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
vindavledare, hur konstruera?
En fråga ang. vindavledare. Skall man vika över vindavledaren över vindskydds skivan på väggen eller räcker det att man bygger den kant i kant och tätar så gott det går? Är t. ex parocs modell av wellpapp konstruerad på detta viset att den går att vika över och stifta fast. Har letat runt på detta ämne men inget napp.Tycker att majoriteten här inte har varit så imponerad av parocs pappersmodell. Jag tycker att bäst vore att vika över typ 10 cm,då slipper man ju ev draghål senare. Hur har ni som fixat"hemmabygge" av t.ex.masonit gjort?
Välkommen till forumet!
Parocs wellpappskivor är rena skräpet, undvik dem.
Jag har byggt mina vindavledare av board, som vilar på vindskyddsskivan. De sticker ut en dm ungefär, så eventuellt vatten rinner av utanför väggen.
Det behöver ju inte bli 100% tätt. I de flesta fall tycker jag att det har blivit tillräckligt tätt som det blev. Har det vi något tillfälle blivit synliga springor har jag häftat dit en remsa vindpapp.
Parocs wellpappskivor är rena skräpet, undvik dem.
Jag har byggt mina vindavledare av board, som vilar på vindskyddsskivan. De sticker ut en dm ungefär, så eventuellt vatten rinner av utanför väggen.
Det behöver ju inte bli 100% tätt. I de flesta fall tycker jag att det har blivit tillräckligt tätt som det blev. Har det vi något tillfälle blivit synliga springor har jag häftat dit en remsa vindpapp.
Klicka här för att svara