Skrev denna tråd under annan rubrik men fick inga svar så jag provar här

Skulle vilja veta mer om asbest. Att det förmodligen finns i kakelfog och fix i vårat hus byggt-59 vet jag men om fogen lite smått börjar lossna, utgör det någon risk. vi tätar med silikon allteftersom vi hittar sådana ställen, räcker det som skydsdåtgärd tills vi har råd att gör en regelmässig sanering och renovering?

Nästa grej är rörböjar och röravslutninger vid pannan, allt ser helt och fint ut men vi har ända fixerat synliga avslut med klarlack enligt råd från en sanerare och tejpat runt, verkar det ok?

och så sen problemet mattor - om man har en gamal matta som är sliten och lite skavd och denna innehåller asbest - utgör det någon risk?

Finns det asbest i betong? Vi slipade bort färg från ett betonggolv i källaren och jag kan tänka mig att det inte är regelrättigt städat om det vore asbest i slipdammet, detta var innan min asbestnoja så jag hade inte en tanke på sånt då.sopade upp det värsta men använde sedan min vanliga dammsugare som sedan är flitigt använd i hela huset - bör den slängas?

Färg: Hur vet man vad för färg det finns asbest i. Vårat källar golv är målat i en grå färg som tyvär löser upp sig om man våt skurar

och till sist, en klädskrubb - inredd och fin men bakom en garderob skymtar man murstocken och där innertaket möter murstocken se man någon slags gråaktig isolering som sticker ut lite grann - ser ut som någon slags ull typ stenull av något slag kan det finnas lös asbest i sånt.

Många frågor men det orsakar stor oro hos mig så jag behöver få svar, hoppas en del av min oro är obefogad. Det enda vettiga vore väl att lämna prover på alla dessa "riskställen" men är rädd för att rota i grejerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.