B
hej!

*****'
på insidan av ytterväggen ska det stå...

har sökt lite och läst men inte riktigt funnit svar på det jag söker. vi ska till att göra om våra rum, mest med tanke på ljudisolering mellan väggar (idag C-C 60 och enkelgips utan isolering..) dels för att bli av med enkelgipset i väggarna så det går skruva upp saker lätt.

nu till "problemet" (i mellanväggarna är det ju bara att köra på, dvs plyfa + gips) MEN, i ytterväggarna har vi det att elementen sitter, och för att minimera rörböjandet tänkte jag om det kan funka att sätta en plyfa + renoveringsgips? då bygger det bara 6 mm mer än vad gipsen gör idag...

någon som gjort något likande? huset är från -88 så det är rakt... inte snett.. och platta fina "livlösa" väggar passar alldeles utmärkt. ;)

Redigerat:
Jag tycker det låter som orimligt mycket arbete om det bara är för
att det skall bli lättare att hänga upp tavlor.
Enklare enligt mig att använda mollyplugg eller dylikt när man väl
hänger upp något, men det är klart att det går.

B
kruxet är ju att det måste till isolering i mellanväggarna, och det är redan hur mycket hål som hellst.... så lika bra att göra hela rummet när vi ändå håller på...

så mycket jobb är det ju inte att sätta upp skivor... går ju relativt snabbt..

men finns det några direkta negativa aspekter med att använda 6mm gips på plyfa istället för 12mm?

Nejdå, det går givetvis bra! Du får vara lite extra noga med underlaget bara eftersom 6mm gips är känsligare för ojämnheter...

B
injonil skrev:
Nejdå, det går givetvis bra! Du får vara lite extra noga med underlaget bara eftersom 6mm gips är känsligare för ojämnheter...
ja, det är ju det jag är lite rädd för.. men väggarna idag är ju helt platta, och det är reglat, och plyfan vi sätter i botten är ju slät...

måste 6mm gips limmas? eller räcker det med skruv?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.