Jag håller på att inreda en vind och kommer att bygga en nisch i en vägg för placering av digitalbox/dvd-spelare etc. Tanken är att bygga denna nisch med hjälp av 16 eller 19mm MDF och frågan är hur man ansluter detta till omgivande väggar som är täckta med osb+gips. Nischen med omgivande vägg är tänkt att målas med snickerifärg och det är inte meningen att det inte ska synas att det är annorlunda, utan det viktiga är att göra en övergång som inte "sticker ut".

Någon med några bra tips?

Tack på förhand!

Ingen som har en idé om detta?

Okej, har inte gjort något liknande men bara för att få igång en diskussion...antar att du gör nischen som en låda som du sätter in i väggen? Och du vill ha helt slätt runtom kanten? Kan du inte använda hörnskydd av plåt, som för gipsytterhörn, runt kanten och spackla in? Fast då blir du antagligen tvungen att fasa MDF:en runt kanten på insidan för att få det riktigt jämnt.

Japp, nischen är en låda som monteras i väggen, helt rätt. Jag vet inte om man ska göra kanten osynlig eller om det blir snyggare att göra den markerad men diskret, det kanske bara ser dumt ut att försöka göra den osynlig.

Jag bifogar en bild på hur det ser ut, den röda linjen visar ett exempel på hur man skulle kunna avgränsa nischen, den gröna en annan. Vilken variant är bäst tror ni?

• nisch2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.