Tänkte tejpa skarvarna på utegipsen för att få den helt vindtät.
Vilken tejp är bäst att använda? Silvertejp eller byggfolietejp?

Får olika besked när jag frågar på bygghandlarna och är inte säker på att jag pratat med någon som verkligen vet.

Eftersom det ska vara en luftspalt utanför så tror jag inte på byggfolietejp åtminstone, jag tycker den verkar vara tät och bra, men den sitter inte särskilt bra om man inte klämmer ihop med en skiva utanpå.

Glöm silvertejp när du gör något som skall sitta mer än tillfälligt. (Eller dom flesta sorters tejp öht)

Jag hade nog använt någon form av beständig mjukfog istället. Går snabbt om man "spacklar" över fogarna. Spelar ju ingen roll att du kladdar lite utanför eftersom det ändå inte syns eller ska målas över.

Casco Syntetic är en bra mjukfog som fäster på allt och aldrig torkar helt.

Det finns en tejp till tyvek vindpapp, jag tror att den kan finnas hos vissa Beijer och Byggma,
Den har ett ohyggligt klister, och borde klara jobbet.
Annars så är det väl åldringsbeständig byggfolietejp som kan funka, den gröna rullen.
Silvertejp är egentligen värdelös, den släpper från det mesta efter ett tag, kvar blir bara torkat klister..

Det verkar som många använder silvertejp, men jag har själv sett hur silvertejpens klister torkar ut med tiden.

Hade ett tag en provisorisk lagning av ett hål i uterummet, med byggfolie tejpad med silertejp. Det tog bara en månad innan silvertejpen släppte och kvar var bara torkat klister. Gjorde om lagningen med byggfolietejp och det försämrades inte alls den 1-2 månader som det satt uppe.

Det var förvisso ett soligt läge och mitt i sommaren, men det säger en del om åldersbeständigheten på silvertejp, även om den är mindre utsatt innanför en träfasad.

Så... det lutar åt att använda byggfolietejp på utegipsen.

Utegips kan ibland vara av vaxad typ och då fäster inget annat än kladdig utefog. Det är ju bara att testa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.