Byggmaterial & Byggteknik
Mats: Vi börjar med jorden. Jord är ett levande matrial iom att det pågår nedbrytning av gamla växtdelar osv. Därmed bör/ska ma ta bort den innan man gör en platta annars riskerar man att det hela sjunker med tiden. När man väl har ett bra underlag så kan man behöva fylla upp en bit beroende på hur djupt man grävde. Samkross är bra till detta (jag har inte koll på exakta storlkar och
Johan Gunverth: [citat] Det brukar finnas ett hål i den ena änden där man kan sticka in en skruvmejsel för att vrida fjädern i spänn. Samtidigt sitter där också en låssprint som hakar fastden rörliga änden.
Pysslarn: [citat] Det var billigt. Byggmax tar 389 kr för formplywood 12 x 1200 x 2500. Eftersom jag har lite gjutprojekt i pipelinen är jag nyfiken på var du får den till det priset. Bästa hälsningar Ronnie
Ved?: Jag har en garagegrund som har tre skift med gråsuggor uppmurat, jag skall höja muren med två skift lättklinker 19x19x59. Behöver jag armera dessa två skift?
Micke H: Hejsan, fyll på med spån och måla med äggoljetempera. Vi målade vår brädvägg med en ljus gul. Använd en större pensel ex fasadpensel så blir det snyggt. // Micke
hen_rik79: Okej tack! Om jag inte lyckas bättre så får det duga med lite latexfog. Kan ju vara bra också om man skulle spilla vatten på fönsterbrädan där nere... en risk när man har blomkrukor där och ska vattna. /henrik
Vallasteffo: Kan man istället för avväxling med regel på högkant under hammarbandet komplettera med en stående regel på andra sidan fönstret så att cc blir 60 eller är det just trycket på hammarbandet som är det kritiska? Blir ju iof mindre virke med avväxling. Förslag på dimension i så fall? Räcker det med 45*170 i ytterkant? (Småland, betomgpannor, 27 grader, takstolar cc 120)
Peter_K: Letar efter någon som säljer betonghålsten i Stockholmsområdet, helst på södra sidan. Behöver bara 12st att ställa en friggebod på så är det någon som har några begagnade så kommer jag gärna och hämtar :)
jstack: Hej! Jag söker perforerade stålprofiler, något som liknar dessa: http://img196.imageshack.us/img196/9996/profildw.gif Vem säljer? Det skall vara i princip som ett stort meccano.. /JS
Bonae: Hmm, någon form av block ändå - kanske. Jag tror dock inte att jag har sett något sådant lättbegongblock i verkligenhen. Det avgörande är ju egentligen hur besvärligt det är att göra en lagom stor öppning i den igensatta dörren - utan att förstöra badrumsväggen på andra sidan... Nåväl, det finns väl egentligen inget annat att göra än att riva bort en bra bit puts och titta
KalleR: Hej! Jag försö2ker ta reda på om min lägenhets innerväggar är bärande eller om jag kan börja såga ned dem. RItningen visar bjälklager ovanför lägenheten. Vid linjerna jag markerat finns det väggar ca 11cm tjocka. Ovanför lägenheten finns en inreddvind utan väggar som korresponderar med linjerna i ritningen. det enda som finns ovanför i konstruktionsväg är takstolar som löper
Mats: Biltemas dubbelhäftande karroseritejp sitter som bara den så den kan jag nästan rekommendera ;) Sitter bara lite för bra ibland
Garderob: [citat] Tillstånd från styrelsen har utverkats, dock utan detaljer om själva monteringen. Gärna ett förtydligande: tror du på kosmetiska skador om fästena skulle lossna, eller den teoretiska möjligheten att hela balkongen knäcks?
Micke parkettläggare nr 1: Limning av stav , plank eller brädor . Alla funkar att limma om man vill Personligen så skulle jag inte limma stav mot betong även om det finns lim upp till 85 Rf får du en skada eller att parketten lyfter sig vid svällning tex då får du svårt att laga detta Det bästa du kan göra är att spikplugga en plywood eller 2 lager flytande då får du ett mycket bättre golv, som går lätt att
(Inte Alltid)Glad Ammatör: Ok, tack, då vet jag! Tänkte göra det enkelt för mig. :D
Satsuki: alacs - Vi gjorde inte ett smack själva, lejde bort hela jobbet. Vi bytte bara ytterväggssyllarna och detta gjordes utifrån eftersom vi inte ville ha en massa uppsågade väggar inomhus. Konstruktionen i vårt hus var sådan att på/halvt nedsänkt i plattan låg två tryckta brädor som tillsammans bildade syllen. Eftersom vi har tegelväggar nertill sågade hantverkarna bort de nedersta två
AndersS: Bygger allt utomhus i tryckt virke. Har tröttnat på allt murket virke och det eviga målandet för att skydda det. Det äldsta vi nu har är ett 20år gammal staket i tryckt och omålat en gång, där det inte gör något med lite flagnande färg eller sprickor i färgen, och ännu ingen tendens till att vara murket.
Mats: Tror det finns 17X95 också, lite för klent till en altan men här finsn det ju gott om stöd under så vill man spara några kronor och få ett tunnare utseende så kanske det kan vara nått
yens: Jag tror det låter som en idé, spackla/slipa/spackla/slipa och sedan måla, om det blir mindre tåligt än man hoppas får man väl tänka om senare. Tack för input.
Tossegubbe: Moeälven har ngt som kallas bilad panel som jag brukar använda till liknande ändamål, lite pill men blir fint sen :)
Krawk: [citat] Att skifta den rakt av fungerar inte då bärningen verkar gå på andra hållet. Att hålla bärningen dold borde som sagt dock vara möjligt. Tex med stålbalkar. Om en sådan lösning fungerar med det aktuella byggsystemet vet dom dock bara själva. (Få kontakt med en konstruktör på firman så kan dom nog ge raka besked.)
bengan24: Skall spika dubbelspont i takfoten på huset mitt. Sponten är 22 * 190, men frågan är vad jag skall använda för spik? Dykert typ 50mm eller vanlig trådspik i typ samma storlek med min spikpistol. Vill helst ha spikarna osynliga. Kolla bilderna så ser ni vad jag menar. Mvh Mganus [bild] [bild]
corner: Jag förstår ungefär hur du menar. Jag kommer att ha fackverk takstolar på på gavlarna dvs där bjälkarna går höger-vänster på "ritgningen" och där bjälkarna går "upp-ner" så tänkte jag ha en saxtakstol, vi hade tänkt ha ryggåstak på mittendelen av huset. Skapar saxtakstolar vertikala krafter på bärande innerväggar?
b8q: Med tanke på att halva sydeuropa har hus där stommen inklusive eldstad och skorsten är av lokal kalksten så har jag svårt att tänka mig att det INTE ska gå att lösa...
pär h: Hej nu har pappan i familjeföretaget varit här och han sa att jag kunde få ca100lpm av 21*95 som är förstklassig som han uttryckte det som plåster på såret om jag kunde acceptera avvikelsen på övriga virket. Men jag avböjde erbjudandet utan sa att antingen betalar jag för det som jag redan använt och dom tar tillbaka allt annat eller dom hyvlar till allt han skall återkomma Mvh Pär
KalleR: Efter vad man får fram när man googlar slaggsten så tror jag inte att det är det men jag vet inte, jag bifogar bilder så kanske det är lättare. Jag tänkte bege mig till stadsbyggnadskontoret för att ytterligare forska i saken. Vad tror ni? Detta är alltså bilder på den andra väggen som den tidigare ägaren tagit ned.
Bror: Skippa plasten om det skall stå ouppvärmt, i övrigt så kan du använda alla typer av isolering, mineralutt, ekofiber, etc.