byggare henke skrev:
bli nu inte sur.
jag har dyslexi.
ta och limma dit bara.(jag fick låna en sån där special verktyg av min leverantör)
Det är lugna puckar. Jag är inte sur. Jag bara frågade för förstå vad du menade. Var kan man låna specialverktyg tror du?

B
du får fråga din bygghandlare.
japp. plåten förstärker upp. mindre risk att tapet/fogning/målan(nytt ord för mig) spricker.
har en kompis med härliga väggar. 120 gips, reglar på cc 60, och bara ett lager gips. fint att fästa platt tvn i. :-(

Jag körde några hörn (ytterhörn) med gipsskruv. Det funkar men det är lite bökigt eftersom skallen på skruven lätt går igenom de stansade hålen. Hålen är bara lite lite mindre än skruvskallen (på de plåtarna jag använde).
Sen tipsade kusin målare mig om att det finns ytterhörn som man spacklar fast. Han skaffade några och spacklade fast dom åt mig. Plåtflänsarna har ngn slags pappersbeklädnad som man blöter med lite vatten så att de blir självhäftande mot gipsskivorna. Sen spacklar man direkt och vips så sitter hörnen på plats och fastnar i spacklet. Såg ruggigt smidigt ut när han gjorde det men han är å andra sidan målare till yrket...

Någon som provat att använda pappspik istället för skruv till ytterhörn?

lim och spik med kam på funkar. Typ den gamla skivspiken. Men bäst är att använda slagdonet...

Om jag inte har helt fel, är special-verktyget du saknar bara till för att slå in de utstansade kilarna i profilen in i gipset. Fäst profilen på ena sidan med en skruv, så den inte rör sig, ta därefter en skruvmejsel och knacka in "piggarna" i gipset på andra sidan. Gör likadant på andra sidan. Spara 1000 spänn!
Lycka till! Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.